- om David Lynch og hans film

Paradoksets kunst
Du sparer Spar kr. 60,00 med Saxo Premium
Bog, paperback
01-09-2014
200

David Lynch (f. 1946) er den ubestridte mester af paradoksale, syrede og overnaturlige filmuniverser, hvilket gør ham til en vigtig person i filmverdenen på trods af at han selv mener at være færdig med filmmediet. Der svirrer konstant rygter om nye projekter fra Lynch, hvilket viser noget af den interesse publikum stadig har efter at komme til bunds i hans mærkværdige og mesterlige universer. "Paradoksets kunst" er en analyse af Lynchs værker, der dykker helt ned i dem, men samtidig også forstår dem som en samlet oeuvre.

"Paradoksets kunst" tilbyder læseren et indblik i den folkekære og fordrejede hjerne bag Twin Peaks, Blue Velvet og Eraserhead, men gør stadig plads til det mærkelige og uforklarlige.

9788771418620
170 mm
240 mm
Turbine
Nummer i serien:
0
Nummer i serien:
0
Paperback
0
  • Forfattere

• Forlagets beskrivelse

Turen går til Lynchland

Den første danske bog om David Lynchs samlede værk ”I’m through with film as a medium”, har David Lynch sagt, og han har sågar talt om overgangen til digital film som en potentiel afslutning på filmkunsten som sådan. Skuespilleren Laura Dern, der bl.a. kendes for sine roller i Blue Velvet, Wild at Heart og Inland Empire, har dog påstået, at instruktøren har gang i et nyt projekt, og at hun agter at deltage… Rygterne, spekulationerne og historierne har altid svirret omkring Lynch og hans forskellige værker, og senest er der kommet gang i skriverierne og spekulationerne, fordi han den 29. juli 2014 udsendte en Blu-ray-udgave af Twin Peaks og Twin Peaks: Fire Walk With Me med 90 minutters hidtil uudgivet materiale.

De mange diskussioner via sociale medier og de mange aktuelle artikler, tv- og radioindslag vidner om en stor interesse for instruktøren, men måske også om en hunger efter at komme dybere ind i hans mærkværdige og mesterlige universer. Med bogen Paradoksets kunst – om David Lynch og hans film bliver det nu muligt at dykke helt ned i Lynchs værker og at forstå hans forskellige produktioner som et samlet værk, en samlet oeuvre. Ja, måske ligefrem at forstå instruktørens krøllede hjerne.

Siden 1993 har vi ikke fået en dansk bog om David Lynch, men Paradoksets kunst behandler hele instruktørens produktion. Fra den surrealistiske Eraserhead til den underkendte Fire Walk With Me, fra den mørke og snørklede Lost Highway til den frydefuldt fragmenterede Inland Empire.

Bogen hævder, at paradokset er et bærende princip i Lynchs værker, og at dette giver sig til udtryk på tværs af mange forskellige forhold. Forholdet imellem genre- og artfilm, forholdet imellem det frygtelige og fascinerende, forholdet imellem det fortællende og det excessive og forholdet imellem det, der skal forstås med hjernen og det, der blot skal opleves og sanses. Bogen forsøger at give en række svar, men efterlader – som David Lynchs film – også rum for det mærkelige og det uforklarlige. For interview og anmeldereksemplar kontakt bogens forfatter Andreas Halskov (tlf. 61 68 44 59).

Anbefalinger
    ”Tag med filmekspert Andreas Halskov på en uforglemmelig rejse ind i David Lynchs forførende og foruroligende univers. Her er bogen vi har ventet på, et klogt og underholdende værk om en af vor tids største filmkunstnere. Læs den, inden Killer Bob dukker op!”
    - Lars Christian Detlefsen, tidligere leder af manuskriptuddannelsen ved Den Danske Filmskole og nu filmkonsulent hos Den Vestdanske Filmpulje

”At opleve en film af David Lynch er ikke bare noget, man gør rent intellektuelt – det er noget, man føler, fornemmer, mærker, sanser. Netop derfor er det enormt inspirerende at læse Andreas Halskovs nye bog om Lynch, fordi filmene ikke blot fortolkes analytisk, men i dén grad også sanseligt – et forfriskende personligt indblik i en mesters unikke visioner.”
     - Peter Albrechtsen, tonemester, radiovært & musikskribent

”En meget spændende, velskrevet og informativ indføring i David Lynch og hans ’bevidst paradoksale’ univers.”
     - Anne Jespersen, lektor i Film- og Medievidenskab

”Få moderne filmkunstnere har formået at samle paradokserne omkring sig som David Lynch – på én og samme gang folkekær filminstruktør og eksperimenterende surrealist. I Paradoksets kunst samler Andreas Halskov veloplagt nogle af de mange paradokser, der spreder sig som et edderkoppespind gennem Lynchs’ værk, og viser sig i samme åndedrag som en øjenåbnende rejsefører gennem det særligt Lynchske univers, der både kan stille spørgsmål om bord på rejsen og skitsere mulige – men heldigvis langt fra entydige – svar. ”
     - Thure Munkholm, programansvarlig CPH PIX

• Bibliotekernes beskrivelse

Analyse af den amerikanske filminstruktør David Lynchs (f. 1946) filmproduktion med det formål at beskrive filmenes bevidst paradoksale univers.