Du sparer Spar kr. 60,00 med Saxo Premium
Bog, indbundet
29-05-2013
192

Foretrækker du lydbog eller e-bog?

Vælg type her:

"Da jeg besluttede at skrive min mors historie, hendes forbløffende og i hvert fald usædvanlige forhold til fodbold, vidste jeg ikke, at jeg også ville få en ny historie med i købet" ( citat fra bogen)I 1985 skrev Péter Esterházy om sin mors død i HJERTETS HJÆLPEVERBER. I INGEN KUNST vækker han hende til live igen Jeg-fortælleren besøger hende dagligt, mens han arbejder på romanen, de spiser middag, taler sammen. Og han hører nye historier - om 50'erne, om guldholdet fra Bern 1954, om morens venskab med fodboldguderne Hidigkúti og Puskás, som gjorde kur til hende, og hvem det lykkedes at redde familien fra deportation i 1951.Ud af denne strømmende samtale opstår også nye humoristiske og åndfulde historier om faren, om fortælleren selv og hans søskende. Faren benådes med en tidlig død, fortælleren selv tildeles en kærlighedshistorie, som tog sin begyndelse for 45 år siden og stadig kaster skygger over hans liv.Pressen skriver:»Den ungarske forfatter Péter Esterházy har begået en litterær fantasi om at have en mor, der elsker fodbold og lever længe. En original og morsom roman om at flirte og spille op mod diktaturet og døden.«***** - Lilian Munk Rösing, Politiken »En sexet, fodboldgal mor er omdrejningspunktet i den ungarske mesterforfatter Péter Esterházys fængslende roman ”Ingen kunst”. Anbefales!«***** - Jon Helt Haarder, Jyllands-Posten»Den kronisk originale fortællerkugle Péter Esterházy fortæller med kraft og virtuositet om en vamp af en fodboldelskende mor, om fodboldspillet som skiftevis virkelighedsflugt under diktaturet og grov, sanselig realitet – og om sønlig kærlighed.«- Thomas Thurah, Information »Péter Esterházys prosa er som boblende apollinaris. Selv den mest minutiøse stilistiske analyse ville ikke kunne forklare, hvori dens substans, dens essens, dens kerne, endsige dens læskende virkning består. Den prikker i halsen og forvandler intet til noget. Og Ingen kunst er - naturligvis - stor kunst.«- Jørgen Herman Monrad, Weekendavisen»"Ingen kunst" hedder Péter Esterházys nyeste roman på dansk, og han er ikke uden grund en af de mest anerkendte nulevende ungarske forfattere, legesyg og med bøger fulde af "forfjamskede omringningsmanøvrer", som der står i et indledende citat i den nye roman, og det passer ganske præcist på hele forfatterskabet.«- Kristine Kabel, Kristeligt Dagblad

Andre udgaver:

E-bog, ePub

29-05-2013