Du sparer Spar kr. 60,00 med Saxo Premium
Bog, hæftet
18-04-2018
560

Første Verdenskrig ændrede verden og synet på verden omkring os.

Johs. V. Jensen skrev: ”… man ser med Krigens øjne nu og vil aldrig komme til at se anderledes.”

Krigen blev det vigtigste tema i samtidslitteraturen mange år frem, ikke bare i de danske romaner og erindringer, men i hele den europæiske litteratur – som så også blev oversat til dansk. Og med starten af Anden Verdenskrig begyndte en tilsvarende, ny æra, der fuldstændigt ændrede verden en gang til. Perioden mellem de to krige er så den, som forfatteren skildrer i en gennemgang af store dele af litteraturen på dansk. Vi kender begreber i dag, som siden er blevet klicheer, men om dengang blev flittigt brugt: ’Gullaschbaronen’, ’Søens folk’, ’Den ukendte soldat’. Og forestillingen om den romantiske og heroiske krig blev erstattet af den moderne, umenneskelige masse- og maskinkrig, hvor folk døde i millionsvis og meningsløst i skyttegrave og på slagmarker i hele Europa.

Danmark befandt sig i frontlinjen midt mellem de krigsførende magter under Første Verdenskrig – som neutralt land. Men det betød ikke, at den danske debat var neutral. Der blev skrevet og debatteret om krigen fra alle tænkelige vinkler, tegnet satiretegninger og skrevet digte, filmet og malet, aviserne og bladene var fyldte med krigsstof. Ud over selve krigstoffet: våbnene, krigens gang, udviklingen på fronten, osv. skabtes temaer som: tysk kultur versus fransk-engelsk civilisation. Eller tysk kultur som værn mod slavisk barbari, fransk dekadence og engelsk materialisme. Mange af disse ting havde en øjebliksaktuel karakter, som måske kan forklare, hvorfor krigen ikke fylder meget i den danske litteratur- og kulturhistorie idag. Men alligevel er de i høj grad værd at se på, da de fortæller historien om krigens aftryk på en neutral småstat, der både geostrategisk, handelsmæssigt og kulturelt bogstavelig talt og i overført betydning befandt sig midt mellem de vigtigste krigsførende magter. Efter krigen og op gennem 20érne og 30’erne kom vægtigere værker, der inddrog de grusomme krigserfaringer, som først for alvor tegnede sig fuldt efter krigens afslutning.

Andre udgaver:

Bog, indbundet

9788772040042