udgivelse af bog??- hvordan???
|
|
Skrevet af |
Besked |
|
|
Hvordan får jeg udgivet en bog bedst, kender i nogle forlags emailsadresser eller andet der kan hjælpe mig på vej???
|
|
|
|
|
|
tak igen.
|
|
|
kender du ellers andre??
|
|
|
Ikke lige pt, men hvis du har et manuskript, må du gerne sende det til os.
Mvh. Lasse |
|
|
så langt er jeg dog ikke nået endnu - men jeg vil give nærmere besked, nå jeg er ved at være færdig med bogen(der kommer nok til at gå en rum tid, da jeg kun lige er startet).
smil Marie. |
|
|
Der er OGSÅ endnu en mulighed her ---> http://www.siesta-forlaget.dk/
Kender det ikke personligt, men lyder som en mulighed for dig *S* ReginaV... |
|
|
1000 tak - det skal jeg prøve
|
|
|
NB. begge forlag virker lovende...
|
|
|
Hvad handler din bog om?
Du er altid velkommen til at sende et par ord om den til mig hos Fokus Forlag mailadressen finder du på hjemmesiden(www.fokus.dk). FD |
|
|
Fra Rudi H
Hej Lasse B - Jeg er påbegyndt at skrive et opslagsværk om vores flåde fra 1900 til 2005 m. fotos og data, jeg begynde i 1995 med at skrive og samle på fotos til bogen - hvorfor jeg skrive bogen er at man skal leder i 3 - 4 bøger nå man leder efter div. skib fra sidste årh. hvilket forlag ville du råde mig at opsøge ? |
|
|
Hej Rudi,
Jeg har lige spurgt vores bogchef og han foreslår Gyldendal eller Aschehoug. Mvh. Lasse |
|
|
Hej Lasse B.
Jeg har prøvet Gyldendal og har sendt 10 sider af min bog. Uden held det er 2 år siden nu. en Gunnar Olsen ( med forfatter til Flådens Skibe Og Fartøjer 1945 - 1995 ) har sagt engang jeg skulle prøve Marinehistoriske Skrifter. Desvære har jeg forlagt deres ard. og mail ard. Mvh. Rudi |
|
|
Rudi: Forlaget Marinehistoriske Skrifter er i 2001 overgået til Orlogsmuseet, Overgaden oven Vandet 58, 1415 København K, Tlf. 32 54 63 63, Fax 32 54 29 80, Email info@orlogsmuseet.dk.
Håber det hjælper. Mvh. Lasse |
|
|
Hej lasse
Tak for oplysningen. Jeg har fundet ud af at et tysk bogforlag i Flensburg trykker i Hamburg, udgiver også på dansk. Men jeg vil lige prøve M.S. først. Min bog vil komme til at fylde ca. 400 side pga. vi har haft mange skibe i flåden siden 1900. Mvh. Rudi |
|
|
Hej Lasse
Jeg har fundet et forlag ved navn Books On Demand, og De er billig ang. udgivelse. Jeg maile til dem og 4. dage efter havde jeg deres mappe med oplysninger om udgivelse af bøger. Til andre på denne side. Det De vil have er et manuskript af Jeres bog, til gennem læsning og ca. en uge efter har i besked fra Dem. Mit manuskript er blevet godkendt. Dog skal jeg ændre lidt i min opsætning af bogen. Deres hjemme side er www.bod.dk eller www.bod.de (BOD er et tysk firma i Nordersedt men har en dansk afd her hjemme) |
|
|
Tillykke!!!
|
|
|
Hej Jewel og De andre på siden.
Jeg vil sige der er et støre arb. At udgivet bog, man skal have nogen til at hjælpe sig, som også har lidt forstand på det. Jeg har fået 14 A sider med div. Spørgsmål fra BOD. Mhv. Rudi H. |
|
|
Vildt!!
|
|
|
Jeg har undersøgt en del på nettet og det lader til at Books On Demand kan give det bedste tilbud for udgivelse, har lige fået deres informationsmappe (ganske omkostningsfrit kan denne bestilles på deres hjemmeside) og den giver et meget godt overblik.
Har fundet tilsvarende forlag på nettet, men de var ikke lige så billige. Og Books On Demand tilbyder mange ydelser indenfor samme prisramme, hvilket totalt udkonkurerrer andre forlag. Men min søgen er ikke forbi endnu, jeg skal vidt omkring for at vælge forlag. Men så er jeg også sikker på mit valg... Att.: Rudi H - Hvilke spørgsmål har du blandt andet modtaget fra forlaget? Er det informationsmappen eller direkte spørgsmål henvendt til dig efter de havde læst dit manuskript? Alt for nu, Christian... |
|
|
Hej Alle sammen.
Ført en god Jul og et godt nyt år.....Til de spørgsmål jeg fik ved BOD. har jeg ikke gennem læst helt i nu pga. Vi har haft meget at lave på SAUER DANFOSS hvor jeg arb. Men jeg har sammen skrabet lidt penge sammen til bogen. Pga bogen har noget at gøre med marinen at gøre, har en fra Statens Forsvarshistoriske Museum sagt jeg skulle prøve, at skrive til dem, det har jeg ikke gjort i nu. Jeg har skevet ca. 407 side til nu. hver side inderholde et foto af skibet samt data og en lille historie om skibet/båden. Mvh. Rudi |
|
|
Hej Rudi...
Tak for dit hurtige svar. Du må meget gerne vende tilbage, når du har læst lidt af det feedback du har fået af BoD. Selv på trods af dit høje arbejdsniveau for tiden... Jeg ved ikke meget om vores marine, men det lyder da imponerende at den danske marine har haft over firehundrede flåde fartøjer siden starten af 1900-tallet. God idé med Statens Forsvarshistoriske Museum! Alt for nu, Christian... |
|
|
Korrekt at Books On Demand er forholdsvis billige... Men det handler jo ikke kun om at få trykt sin bog skulle jeg mene.
Den skal også sælges og dermed ud i boghandlerne. Det er et stort arbejde hvis man ikke har nogen til at hjælpe sig (læs: et forlag i ryggen). Forlagene ser på om de mener materialet vil kunne sælge og tjene udgifterne ind, hvilket ikke er det samme som materialet kun er godt hvis det antages til udgivelse. Der er udgivet meget bras og forlag har gennem tiderne afvist bøger der siden er udgivet på små forlag og er blevet bestsellere. Mit råd er at kontakte de små forlag frem for de store. Er der et forlag med speciale inden for emnet man beskæftiger sig med, så kontakt dem først... |
|
|
Hej, jeg er en ung pige, som gerne vil have udgivet en bog, når den bliver helt færdig.
Men jeg ANER ikke hvor jeg kan få sådan en bog udgivet, og om der overhoveder er nogle der gider at udgive den? Det bbehøver ikke at være Gyldendal der udgiver den, bare den bliver udgivet. Du må gerne svare, så vil jeg blive vildt glad (: |
|
|
Hej Marie...
Først af alt skal du have gjort bogen færdig. Derefter skal du tage kontakt til de forskellige forlag - læs mit forgående svar... |
|
|
hej alle sammen...
jeg er en pige på kun 12 år og jeg ELSKER at skrive historier... desværre har jeg kun prøvet at sende ind til Gyldendal, for det er det eneste jeg kender... jeg har prøvet bod.dk og fokus men dat hjalp ikke helt... det ville være dejligt vis i kunne hjælpe med nogle forlag der ikke havde så store forventninger? hilsen "Bogorm" PS: er det for tidligt at sende ind som 12´årig? |
|
|
Hej Bogormen!
Elsker selv at skrive historier, og har selv et indre ønske om at se min egen bog i vinduet på boghandlerne!! Eks. på forlag som jeg kender; Modtryk, Forum, Aschehoug, Fogtdals Bøger, Tiderne skifter, Per Kofod, Cicero, Bogen, Roman, Peoples Press, Hr. Ferdinan, Rosinante, Athene, mellemgaard, ect. Håber det hjælper, og nej, man er for mit vedkommende ALDRIG for ung til at udgive en bog! Forsøg, det kan jo aldrig skade!! Smil Marie. |
|
|
Hej.
Når nu man har skrevet sin bog færdig, hvad er den efterfølgende procedure? Sender man et udpluk af bogen til diverse forlag eller sender man hele materialet? Har man nogen ophavsret på det materiale, som ikke er "godkendt"af nogle endnu. Eller kan forlaget afvise, for derefter at stjæle ideen og skrive en bog, der er næsten identisk (ved det lyder panisk, men igen, man vil jo ikke miste, det man har skrevet). Hilsen Sabi =) |
|
|
Aner det desværre ikke, men de spørgsmål du spørger om har jeg selv vendt og drejet et utal af gange i mit eget hoved!
Håber du får svar snarest, da jeg også gerne selv vil vide hvad svaret er!! |
|
|
Hej..Alle Sammen
Det er et stykke tid siden jeg har skrevet, jeg er næsten færdig med min bog "DEN DANSKE FLÅDES SKIBE 1900 - 2007" Det er ikke lige til at få en bog udgivet, man må regne ned NEJ mange steder. Har prøvet 4 steder end til nu...Det var mest negativ oplevelse. Så jeg overvejer at kun at udgive i første omgang en bog om søværnets skibe i dag "DEN DANSK FLÅDE ANNO 2008" MvH. Rudi H. Men opgiv ikke - Det vil 100 % lykkes Os nye bøger skriver. |
|
|
Ja, man bør aldrig opgive håbet... selvom jeg aldrig selv har prøvet at udgive noget, så var jeg engang i praktik hos Gyldendal, hvor jeg så proceduren når en bog trykkes, fik en masse bøger på daværende tidspunkt, tog tlf. hvor både kunder og ivrige håbefulde skriverier som spurgte om de måtte sende en mail med et udkast til en bog, og selv spurgte jeg vanvittig meget om proceduren når man udgiver en bog. Svaret fra dem var, at det der var 3 udelukkende ting en bog skulle udfylde for at være attraktiv; indhold, skrivestil og humor... + nogle andre gode råd, som jeg på nuværende tidspunkt dog ikke helt erindrer.
Men jeg opdagede, at mange af de håbefulde skribenter fik et klart afslag, ca. 75 - 80 %. Konkurrencen og forventninger var derfor meget høje. Men vi taler naturligvis om Gyldendal... Smil Marie. |
|
|
Hej Marie.
Nu kan min bog jo ikke indeholde "HUMOR" Min bog er jo mere et opslagsværk, om vores flåde fra 1900 til 2007. som data over de skibe som flåden har haft og har i dag. Om indholdet er attrativ, ja og nej - Få dem som elsker vores flåde, vil den nok være det, det en mange billeder i bogen, et foto pr. Skib. Gyldendal...Ja og Nej - Jeg tro nok jeg skal spørge hos Marinehistoriske Skrifter, Tøjhusmuseet eller Skib Forlag. Nu da det handler om skibe. Hilsen Rudi |
|
|
Nu tænkte jeg på det skønlitterære... det er omtalte genre der interesserer mig mest som læser og evt. fremtidig skribent...
|
|
|
Hej alle sammen.
Jeg laver fra tid til anden nogen små-skriverier og en af mine "manuskripter" har imponeret min omgangskreds. Da jeg er meget langt fra en udgivelse, leder jeg efter et eller flere forums hvor jeg kan få feedback fra andre, findes der sådant nogle? |
|
|
Hej jer som laeser dette.
Jeg har det samme spoergsmaal som Sabi. Undskyld min 'ukorrekte' stavemaade, men jeg bor i Irland og har ikke dansk tastatur. Jeg arbejder paa en boernebog for op til 5 aar. har gjort det i aarevis, men nu skal det vaere. Foer jeg gaar paa pension. Hilsen Athboy (en by i irland) |
|
|
Håber det er ok jeg har kopieret din tekst Sabi, da jeg også ønsker svar på nøjagtig de samme spørgsmål som dig.
Hej. Når nu man har skrevet sin bog færdig, hvad er den efterfølgende procedure? Sender man et udpluk af bogen til diverse forlag eller sender man hele materialet? Har man nogen ophavsret på det materiale, som ikke er "godkendt"af nogle endnu. Eller kan forlaget afvise, for derefter at stjæle ideen og skrive en bog, der er næsten identisk (ved det lyder panisk, men igen, man vil jo ikke miste, det man har skrevet). M.Nielsen |
|
|
Hej,
nu er der jo immervæk blevet smidt nogle forlags navne på bordet herinde og der er blevet talt om det rette forlag til den rette bog genre. Hvis man skriver adventure (eragon, harry potter, ringenes herre - den stil) bøger, hvilke forlag kunne så være smarte at prøve at henvende sig til? Og nu snakker mange af jer om en pris..... betaler man et forlag for at udgive sin bog eller er det mig der har misforstået? Glæder mig til at høre fra jer og håber at der er nogle der kan svare |
|
|
Hej alle,
Processen omkring udgivelse varierer meget, afhængigt af hvad det er for en slags bog, og hvad du vil med den. Har du skrevet en færdig bog, og vil egentlig bare prøve at se dig selv på bogform, så find et betalingsforlag, som trykker for dig, hvor du selv betaler. Men har du tanker om at skrive en bog, og mener du at den realistisk kan stå distancen på et lillebitte og stærkt konkurrencepræget marked i Danmark, så overvej hvordan du bedst kan præsentere ideen. Er det skønlitteratur, så må du naturligvis skrive et manuskript (altså første oplæg til den fulde tekst, som senere vil blive klippet i tusind stykker og sat sammen igen af forlaget...). Er det ideen om at lave en bog med interviews af samtlige togkontrollører i Danmark (ikke en ide jeg selv vil forfølge, så tag den endelig Når først du har forberedt dig til at sende ind, så undersøg hvilket forlag du tror, vil udgive bogen. Er det en rejsebog vil Politikens forlag være oplagt, for de er markedsledere på det område. Er det en roman, så tag til Gyldendal og så videre i den dur. Nu sørger du for at finde frem til den korrekte person på forlaget. Fx. ved at spørge dig for, eller ringe til en forlagsassistent i virksomheden. Nu sender du, og hvis du er lidt fræk, så presser du på, for at få fem minutter til at præsentere ideen, før vedkommende går i gang med at læse. Godkender forlaget, vil de guide dig igennem den videre proces. Held og lykke, fra een som har brugt timer på at høre amatører og professionelle snakke om disse ting. |
|
|
Til lotto: Peoples Press har et underforlag som udgiver science fiction osv. Prøv dem...
|
|
|
Hej Signe B
Jeg går og tygger på en idé til en bog om iværksættere, belyst fra en 'bestemt vinkel'. Du lyder som om du har godt styr på hvordan det foregår når man kun er nået til at have idéen... Min metode ville netop bl.a være interviews. Ska lman altid betale for at få udgivet en bog? Hvis nu idéen er så god at den skønnes godt salg, vil det så være sandsynligt at et forlag vil gå ind i processen fra starten? Og sidst men ikke mindst - som én allerede har nævnt her på siden - kan man risikere at idéen bliver 'stjålet' af et forlag ved henvendelse? og hvordan garderer man sig bedst mod dette? Er det f.eks. ved at have gjort research, interviews og manuskript helt færdigt inden henvendelse? Hilsen Lise |
|
|
Hej Lise,
Jeg tror, at det bedste man kan gøre med den slags bøger, er at lave et par interviews, og gennemskrive dem, så forlaget kan få en klar idé om bogens formål. Hvis du har tænkt dig, at der også skal være en skreven intro og konklusion, kan du også skrive disse (eller så meget af dem, du kan uden at have interviewet alle de optrædende personer). Henvend dig så til et forlag, som kunne have en profil, der passer med din bog. Som regel vil de bruge op til 10 uger på at gennemlæse osv., men hvis du på nogen måde kan komme til det, så bed om 10 minutter til at fortælle om din idé, i stedet for at den bare bliver "en ny i stakken"... Hvis forlaget ikke er interesserede, er de ikke interesserede. Så du skal ikke være bange for at de løber med ideen. Man kan risikere, at de betaler dig for ideen, men vil have nogle andre til at lave den. Det må man jo så vurdere, om man vil være med til. Kan de lide ideen, vil du blive tilknyttet en person fra forlaget, som vil følge tilblivelsen af bogen, og hjælpe dig med at holde fokus, finde eventuelle fotografer osv. Håber du kan bruge dette, Held og lykke |
|
|
Signe B
Tusind tak finder alt muligt mærkeligt når jeg googler dem, har du evt en web adr? Og er det et forlag med under afd i Danmark, eller er det i udlandet? (tænker jo lidt da min bog er/bliver skrevet på dansk) |
|
|
lotto: Det ligger under ArtPeople og er en del af PeopleGroup. Phabel hedder det, find det her http://www.phabel.dk/?page=21 (jeg ved altså ikke om det er lige det, men kom bare til at tænke på dem...)
|
|
|
Hej Signe.
Super! Rigtig mange tak for svaret, det kan jeg godt bruge til noget. Så sætter jeg i gang |
|
|
Hej,
Er der en af jer, som har kendskab til et dansk forlag som udgiver digte på engelsk? på forhånd tak for hjælpen! kh katrine |
|
|
Mit spørgsmål er måske lidt dumt, men.. Nu var der en der skrev, at hvis man ville skrive en roman, skulle man lave et manuskrift.
Mit spørgsmål er så, hvad et manuskrift til en roman helt præcist er? Hvad skal der indeholde? |
|
|
Hej
Mange af jer har snakket om et manuskript, som skal indsendes, men er der nogen speciel opbygning af et manuskript eller er det bare en gennemgang af ens idéer til bogen? Jeg selv arbejder på flere historier, som jeg som regel skriver færdig så de fylder ca. 5 sider... Jeg har sat mig for, at bruge så lang tid jeg skal bruge for at skrive min nyeste adventure-historie "En Skygge i mørket"... Hvis der er nogle der eventuelt kunne give et eksempel på et manus ville det være helt fantastisk Thomas N. |
|
|
Manuskriptet på en skønlitterær bog er din første færdige gennemskrivning af hele bogen. Altså i princippet en færdig bog, men er du debuttant skal du nok regne med at skulle skrive den om med redaktørens 10.000 forslag, et par gange. Men man skal altså sende en "færdig" bog til forlaget. De skal jo både vurdere den fulde historie og sproget igennem bogen.
|
|
|
Hej Signe B
Mange tak for dit hurtige svar! Thomas N. |
|
|
Hey alle på siden
vil meget gerne sende til forlaget "Høst og Søn" men kan ikke finde deres adr. nogen der måske kender den mvh. Bogormen |
|
|
Hej Camilla
Hjemmesiden fra Høst & Søn er : http://www.hoest.dk/ Du kan kontakte dem her : http://www.hoest.dk/contact.aspx Thomas N. |
|
|
Til Thomas
TAK det vil jeg prøve Camilla |
|
|
Hej derude. Jeg har gennem tre år arbejdet på et manuskript som en redaktør fra Gyldendal har kaldt "et stort og væsentlig emne". Jeg præsenterede det ved en litteratur festival. Men det svære er vel at få nogen til at forholde sig til hele manuskriptet. Det er gennemarbejdet, indeholder drama, humor og beskriver et boligområde mange kalder en ghetto, andre blot deres hjem, andre igen en international global landsby. Jeg håber selvfølgelig at et forlag vil udgive den. Ellers er jeg parat til selv at gøre det, men jeg vil jo gerne have kritik af manuskriptet.
Mvh Elisabeth. |
|
|
hej allesammen
jeg er en pige på 15 som har skrevet et manuskript til en børnebog, jeg har fået nogle forskellige dansklærere til at kigge på den og de synes den er rigtig god og at jeg skulle prøve at udgive den. jeg ville høre om der var nogle af jer der vidste hvordan man gør, hvilke forlag der ville være gode, hvad det cirka koster osv. julie |
|
|
Hej Julie.
Først og fremmest tillykke med at du har færdiggjort dit manuskript - det er altid et stort skridt! Og nu til dine spørgsmål Især de små forlag har ofte hver deres faglige speciale, eksempelvis fantasy, digte eller andet. Så hvis du læser lidt om de enkelte forlag, finder du nok det rigtige. Hvad det koster at få udgivet et manuskript afhænger af, hvor stort potentiale forlaget kan se i dit manuskript. Hvis de forventer, det bliver en bestseller er det sandsynligvis gratis, men for forlagene handler det hele tiden om at få dækket deres omkostninger. Så hvis de forventer, at omkostningerne vil overstoge salget, kommer forfatteren selv til at betale en del af omkostningerne (det var den info jeg fik ved et forlag, jeg har kontakt til). Det er vigtigt ikke at blive slået ud af, hvis man skal betale noget - og deraf en forventning om et begrænset salg. Om forfatteren skal betale noget, siger nemlig intet om vedkommendes manuskript; det siger noget om, at der eksempelvis er finanskrise og at bogsalget næsten er gået i stå. Jeg håber, at du og måske andre kan bruge mit indlæg. Som sagt er det ikke noget, jeg selv har fundet på (hehe) det meste har jeg fået at vide hos et forlag. Søren |
|
|
Hej søren
tak for din hjælp jeg har været inde og kigge på mange forskellige forlag, men du ved vel ikke tilfældigvis om der er et der interessere sig for børnebøger og som ligger i nordjylland? julie |
|
|
Hej Julie.
Jeg er desværre ikke så bevandret i det nordjyske, så jeg kan ikke hjælpe dig direkte med et bestemt forlag. Men hvis du søger på forlag på krak eller de gule sider (det har jeg selv gjort) så får du en masse, som du kan gennemgå en efter en - og der kan du også søge region. Hvis jeg støder på nogen, skal jeg nok vende tilbage |
|
|
Hej igen.
Jeg har lavet en smule research på børnebogsforlag og ifølge forlaget ABC er antallet af virksomheder, der udgiver børnebøger, faldet betragteligt de seneste 10 år - så det er sikkert derfor, det er lidt svært at finde et Til gengæld ligner det, at ABC arbejder målrettet og professionelt. Det synes jeg selv er et vigtigt træk ved et forlag. |
|
|
Forlaget Klematis er nok det tætteste du kommer på Nordjylland, det ligger i Århus
|
|
|
hej søren
min bog handler om en bænkebider som går rundt i en have og snakker med sine venner og viser en skovsnegl rundt, når man læser den lærer man også noget om de forskellige insekter. Skal jeg forklare mere præcist? Jeg har kigger lidt på de to forlag som du foreslog og ABC tror jeg ville være rigtig godt Jeg er rigtig glad for at du vil hjælpe mig for har ikke selv så erfaring og jeg kender ingen som har det Julie |
|
|
Hej Julie.
Jeg vil rigtig gerne (og det kan være, andre herinde også vil) høre mere om din bog. Det lyder som en super god idé, du har fået, det med insekterne! Det svære ved børnebøger er altid, at de skal indeholde noget pædagogisk, men med din idé har du fundamentet for det. Hvilken aldersgruppe mere bestemt skriver du til? Det var så lidt Søren |
|
|
Hej... Ang. novellesamlinger, så er der ingen lov der siger, at novellerne skal være ens, men hvis der er en rød tråd af en art (evt. novellesamlingens titel (se Helle Helle - Biler og dyr som eksempel)). Noveller er genresvage, jeg kan skrive et par titler til dig, hvis du vil læse om genren...
Det vigtigste ved en bog er vel at have noget på hjerte, om det så er at stille spørgsmål til samfunde eller lære andre om insekter eller skibe. Ang. børnebogen - Julie - prøv at låne nogen af de bøger som allerede findes på biblioteket... Sebastian Klein udgav en for nogen år siden... Jeg er selv lærer og mor og en af mine kriterier for en god børnebog, er om der er vægtet tekst/historie eller billeder. Sebastian Kleins bog har fokus på tekst og for mange børn, som ikke kan læse er det ikke det vigtigste. Derfor skal du huske din målgruppe. Det kan man vist sige generelt om alle bøger... Børn elsker historier og når, ja det behøver ikke at være enormt fagligt når det er til små børn... Og så lige noget generelt... Der findes oceaner af bøger om det at skrive bøger... Bla. om fantastisk litteratur, som er en fællesbetegnelse for Sci-fi, fantasy og eventyr Held og lykke med projekterne... |
|
|
Hej Mette.
Tak for rådene. Når man ser x-factor siger dommerne tit, at de søger efter det unikke - det er faktisk det vigtigste, at man ikke er som andre. Det er kvalitet i sig selv. Så man skal finde sin egen stil, uanset hvilken type bøger man skriver. Dog har jeg på fornemmelsen, at mange forlag har nogle "standarder" for bøger angående form, opbygning m.m. (ikke selve historien, for den skal være unik) - ligesom pladeselskaber har det for længden af musiknumre. Og hvis der skal udgives udenfor de standarder, skal man virkelig komme med noget exceptionelt. Det er derfor, jeg her i begyndelsen af mit forfatterskab forsøger at ramme disse standarder bare en lille smule - så kan jeg senere træde helt udenfor dem Jeg kan i høj grad bruge din information om, at novellesamlinger er genresvage. Det er noget, der i grunden ligger lige for, men som jeg ikke har tænkt på specifikt. Når jeg skriver novellerne, lægger jeg en dybere mening i dem alle sammen og jeg synes selv, at der er en rød tråd - og i første omgang må det være min egen mavefornemmelse, det kommer an på. Men jeg kan evt. få andre til at vurdere det. Hvis du kender til en eller flere af værkerne om at skrive bøger, som er særlig anbefalelsesværdige, vil du så ikke skrive titlerne? Det jeg, indtil videre, er stødt på indenfor området har været nogle råd, man hurtigt opdager selv - eks. at det er lettest at skrive i datid. Så jeg kunne godt tænke mig en bog, som er lidt mere dybtgående. |
|
|
"hovedpersonen" er Bernhardt Bænkebider, han bor i en træstubbe og står altid tidligt op for at gå en tur. En dag møder han så Sigurd Skovsnegl som lige er flyttet ind i haven, og Bernhardt viser så Sigurd rundt i haven og præsentere ham for sine venner. Bernhardt Bænkebider er specielt interesseret i myretuen og hvor alle de grannåle som de kommer myldrende med fra skoven bliver af, det finder han så ud af, da han tager ned i myretuen, for at besøge sin ven Martin Myre. På sin gåtur gennem haven møder han: Orla Orm, Martin Myre, Sigurd Skovsnegl, Søren Snegl (som er i familie med Sigurd Skovsnegl og som lige har mistet sin kone fordi hun blev kørt over af en cykel), Finn Flue, og Erling Edderkop. Læg mærke til at det er 7 dyr som Bernhardt Bænkebider møder (7 er jo et eventyrtal). Bernhardt Bænkebider kunne godt tænke sig en pige-bænkebider og hende møder han også til sidst (Bente Bænkebider). I starten har jeg skrevet om en meget, meget, meget gammel dame som bor i et meget, meget, meget lille bitte hus i en meget, meget, meget stor skov, der har vi jo så eventyrtallet 3!
Jeg skrev den til mine to kusiner på 2 og 5 år så jeg regner med at den er til ca. den aldersgruppe Jeg tror ikke at det gør noget at dine noveller har samme emne, det gør det kun bedre Julie |
|
|
Tak for rådet Mette
Jeg har tænkt på en masse billeder, men jeg er ikke den store tegner, så det regnede jeg med at jeg kunne få forlaget til at finde en god tegner, ellers har jeg da et par venner der kan tegne, men det kommer jo også helt an på opstillingen i bogen og hvor der er plads til billeder på de forskellige sider Jeg har tænkt meget på sproget i bogen og de lærere der har læst den har sagt at jeg forklarere på en god måde så børn ville forstå og derfor har jeg nemlig ikke brugt mange fine og store ord, jeg har skrevet meget "også" og "og", men kun for få et børnevenligt sprog som de ville kunne forstå og jeg tror ikke de ville ligge mærke til at der er det Det er ikke overalt i bogen, der er kun én side hvor der er skrevet meget "også", men min lærer sagde at det ikke kunne være forklaret bedre til børn selvom der var så meget af det Julie |
|
|
Hej Julie.
Din bog lyder altså rigtig god Det er en god idé. at du har fået din lærer til at læse den. Hvis man sidder for meget med sit eget sprog, kan man blive helt blind over for fejlene. Så er det godt, at der er andre til at opdage dem |
|
|
Hej...
Den bog jeg kan anbefale, er om analyse af forskellige former for tekster, digte, noveller, eventyr ect. Jeg har brugt den som opslagsværk, men den kan også læses fra ende til anden. Min tanke er at hvis man kender reglerne aka. analysemetoderne der bliver brugt, så kan man måske tage højde for det... ikke at jeg går ind for mesterfortolkninger... Når men bogen hedder "Analyse og relevans" - Skrevet af Peter Heller Lützen -og den er målrettet til læreruddannelserne og uni... Håber den kan bringe lykke |
|
|
Tak for de fine ord Søren
jeg har også lige et spørgsmål -skal man selv betale for at få bogen udgivet eller..? |
|
|
Hej Julie.
Selv tak! Hvis du går tilbage til d. 17. marts her i samtalen, så skrev jeg lidt om, hvad det nogle gange koster at få udgivet sin bog En alternativ model, hvis du ikke står med pengene til en udgivelse, er at du får en lavere procentsats af salget for de første X antal eksemplarer, ofte de første 1000 eller 3000 solgte bøger. Hvis man skal betale rigtig mange penge (eksempelvis 20.000 kr), må man forvente at miste på en udgivelse. Jo højere beløbet er, des lavere er det forventede salg som regel. Så i det tilfælde, skal man være lidt på vagt. Noget andet afgørende er, om der eksempelvis skal en dyr forside og illustration på bogen (eller illustrationer på nogle af siderne) og om bogen er en forholdsvis billig pocket-udgave eller om den er hardback - så at sige materialernes kvalitet, nogenlunde ligesom hos en håndværker. Hvis det er materialernes kvalitet, der gør, at man skal betale, har det ikke så meget med det forventede salg at gøre og det vil derfor være lettere at tjene pengene hjem igen på den baggrund, end hvis baggrunden er en forventning om begrænset salg. Hvis du får at vide, du skal betale men ikke får en udførlig begrundelse for det, så spørg efter en begrundelse. Så har du noget at forholde dig til og kan meget lettere finde den rigtige løsning - på både dine og forlagets premisser, i stedet for at det kun er forlagets. - Søren |
|
|
På min blog har jeg skrevet en del om, hvordan man gør, hvis man vil udgive hhv. en skønlitterær og en faglitterær bog, om forskud osv. under kategorien "Forfattertips", se http://udsen.dk/blog/?cat=10.
Jeg kan dog tilføje til ovenstående, at der findes to slags forlag, de almindelige og så de såkaldte "vanity"-forlag. Man skal kun betale for sin bog, hvis der er tale om et "vanity"-forlag. Hvis bogen kommer på et almindeligt forlag, får man et honorar, og forlaget afholder alle udgifter til trykning mv. |
|
|
hej søren
det skal jeg gøre det er bare at jeg jo kun er 15 og har ikke lige så mange penge at gøre med Julie |
|
|
Hej Julie.
Er der noget nyt om bog og forlag? |
|
|
Hej Søren
Jeg sender den ind mandag også får jeg svaret om 4 uger ca, en af mine veninder har tegnet nogle forslag til den, som hun er færdige med idag |
|
|
Tillykke! Det er altid stort, når man når til at sende den ind
|
|
|
Tak, jeg glæder mig også helt vildt!
|
|
|
hej søren
ABC ville desværre ikke udgive den, men jeg giver ikke op så let og sender den til et andet eller flere forlag |
|
|
Hej...
Inspireret af jer herinde, har jeg valgt at udbyde et forfatter-kursus på vores lokale ungdomsskole... "undervisningen" vil bestå af små skriveøvelser, oplæsninger og at de får en større bevidsthed omkring analyse... Det er ikke så meget der faglige jeg lægger vægt på, men at eleverne får nogen at "spille bold med" og nogen som hører deres historie... Jeg regner ikke med at sidde med den kommende Helle Helle eller noget, men jeg håber at give dem et fællesskab at arbejde og udvikle sig i... |
|
|
Jeg har valgt selv at udgive en roman, da jeg fik at vide at et andet forlag ville udgive en bog med samme tema: Muhammedkrisen. Jeg har arbejdet på den i tre år, og synes det ville være en skam ikke at udgive den. Titlen er : Profettegneren- en fortælling fra en global landsby. Scenen er fra en af vores "ghettoer" ( et udtryk jeg ikke kan fordrage, da jeg synes det er nedsættende overfor de mennesker der bor der). En af Muhammedtegnerene bor tilfældigvis der. Han holder lav profil mht at han er en af de tolv tegnere. Man følger ham i de måneder, hvor hans mest omtalte tegning bliver set af en hel verden ( nej, det er ikke Kurt Westergaard!!) Den er skrevet med drama, humor og socialrealistiske beskrivelser af en del af Danmark, der har forandret sig meget i de sidste ti- femten år. Den kan snart købes hos boghandleren. Mvh. Jenny
|
|
|
Hej Julie
Det var ærgerligt, men selv Harry Potter blev afvist mange gange Til Mette K: Glimrende idé! Jeg har også indtryk af, at man nogle gange udvikler sig endnu mere ved at "spille bold" med andre end ved at få en masse traditionel undervisning. Og som du skriver, så det med at nogen læser/hører ens historier - det er så uendelig vigtigt, når man skal holde motivationen oppe. Man er vel ikke forfatter, hvis ingen læser ens historier, så jeg tror, kurset kan give dem et skub på vejen. Bedste hilsner, Søren |
|
|
jeg kæmper også videre!
|
|
|
hej
jeg er ved at skrive en bog, og har lige et par spørgsmål(håber ikke de er blevet spurgt om!) er der nogle der har nogen erfaring med siesta? koster det noget alle steder at få udgivet en bog? er kun 14, så det er jo begrænset med pengene og sidst men ikke mindst: hvordan kontakter man et forlag? skriver man bare en mail eller hvad? håber i vil svare |
|
|
Hejsa
Fedt, at du skriver bøger i en alder af 14! Dyb respekt. Det skal du fortsætte med Når det er skønlitteratur, så sender man som regel bare sit manuskript til det forlag, man ønsker at forsøge sig hos. Det er lidt forskelligt, om det skal sendes elektronisk eller på papir, men det kan man læse på langt de fleste forlags hjemmesider. Og så det altid spændende spørgsmål: Skal man betale for at få sin bog udgivet. Svaret er ikke så enkelt, for det afhænger af, hvor godt manuskriptet er, hvor stort bogsalget generelt er i den periode, hvor du indsender og i det hele taget hvordan forlagets økonomi og fremtid ser ud. Regn med at det afgørende er, hvor stort potentiale forlaget ser i dit manuskript. Forventer de, at din bog bliver en kæmpe succes, betaler de nok alle udgifter. Derfor skal man være lidt varsom, hvis de beder en betale et meget stort beløb, for det betyder som regel, at de ikke forventer, ens bog vil sælge ret godt - og hvis de har ret i det, kan det være svært at tjene de betalte penge ind igen. Alt i alt kan man aldrig vide på forhånd, om man skal betale, men man kan altid vælge at sige nej tak og finde et andet forlag, hvis man skal det - ingen forpligtelser. Omkring at kontakte et forlag, så behøver du sjældent skrive i forvejen, at du indsender dit manuskript. Du sender det bare og venter ofte 6 God forlags-jagt! Søren |
|
|
hmm, ved ikke hvorfor den lavede en node til sidst, men jeg mente seks til otte uger
|
|
|
heijsa søren!
tusind tak for svaret |
|
|
Selv tak
|
|
|
hej
har lige et mere spørgsmål: er igang med to bøger: en fagbog for børn og en roman. af denne grund, syntes jeg jo at der er to forskellige forlag, der passer til mine bøger. eg er selvfølgelig ikke sikker på at få dem udgivet, men kan man godt sende dem ind tii forskellige forlag, også selv om der jo er en chance for at de begge to bliver udgivet? eller skal man udgive alt på samme forlag? |
|
|
Hej igen, glemte helt at svare
Du kan sagtens sende de to bøger til to forskellige forlag, men jeg vil anbefale, at du kun sender hver bog til ét forlag ad gangen - forlagene vil helst have manuskriptet for sig selv, hvilket i grunden er klart nok Nu skriver du, at det er faglitteratur for børn. Der findes forlag, som udelukkende udgiver faglitteratur, men de tænker mere i faglitteratur for voksne. Så den bog står vist lidt mellem at være en børnebog (og skulle udgives som sådan) og at have et mere fagligt præg, ikke sandt? Umiddelbart ville jeg forsøge at få den udgivet som en børnebog. Der findes nemlig også forlag, som udelukkende udgiver børnebøger. Men i grunden skal du bare finde et forlag, som ser troværdigt ud og som du føler, du trygt kan overdrage dit manuskript til. Som spritny forfatterspire vil jeg anbefale, at du søger ind hos et af de små forlag pga. en erfaring, jeg gjorde mig: Jeg sendte min roman til et forlag, som normalt aldrig udgiver den genre, men de syntes den så spændende ud - og indvilgede i at gå en ny vej og arbejde videre med den. Så de små forlag er til at "forhandle" med Håber det afklarede en smule. |
|
|
igen: tak for hjælpen
jo, det hjalp men i hvert fald tak |
|
|
Selv tak - held og lykke med projektet
|
|
|
Jeg har netop udgivet en roman: Profettegneren- en fortælling fra en global landsby. Det er en spændingsroman med udgangspunkt i Muhammedkrisen. Da jeg erfarede at et forlag ville udgive en kriminalroman om temaet, besluttede jeg selv at udgive bogen. Derfor oprettede jeg et forlag (Abdibas). Jeg har oplevet stor interesse for bogen, når jeg fortæller om den, men jeg kunne godt bruge større udbredelse. Er der nogen der har idéer til markedsføring? Det må ikke koste en bodegård, da jeg jo har invensteret mange penge i udgivelsen. Jeg beskriver i romanen et boligområde i Danmark med mange nydanskere. I denne mangfoldighed bor en af Muhammedtegnerne.....
Mvh Jenny Bogen kan købes hos boghandleren og lånes på biblioteket. |
|
|
Hvis den henvender sig til unge mennesker, vil jeg anbefale at reklamere på Facebook
|
|
|
Hvis det skal være helt gratis, kan du oprette en fanside/gruppe for din bog på facebook og sørge for at den virkelig fænger - så kan du måske få en masse "fans" af din bog eller medlemmer af gruppen. Enormt effektiv måde at sprede budskaber på.
|
|
|
Hej Jenny...
Jeg tror Søren har helt ret i at Facebook er et godt sted at starte. Som Søren siger, så kan du lave både fansider og grupper, som handler om bogen, baggrunden for bogen (og dig evt.?). Man kan jo også tilmelde din side til at poppe op på en bestemt gruppes side (eks. kvinder 18-30 år) ... og det er ikke kun "de unge" som bruger Facebook. Mine forældre og samtlige deres venner har også en Facebook profil. De bruger ikke så meget tid på det, men hvis du allerede har en profil (og dermed en del venner) kan du sende en besked/begivenheds note rundt til alle og få dem til at sende det videre... De "ældre" ser det måske ikke den første uge, men det vil de på et tidspunkt... PS... Herre nice at du har udgivet den... |
|
|
Hej til alle
Jeg har med stor interesse læst de fleste indlæg og vil starte med at sige tak til alle jer der dagligt bidrager med info til os wannabees Personligt er jeg ved at skrive en spændings historie som jeg ønsker at få udgivet under et allias så jeg stadig kan bruge mit eget navn uden at skulle tænke på offentligheden. Så jeg har et par hurtige spørsmål jeg gerne vil stille en etapleret forfatter eller forlags person 1. Hvordan sikrer jeg min ophavs ret til historien, inden jeg smider den til et forlag(ved godt jeg selv kan lave de første eksemplare og så er den kat jo barberet men uden det) 2. Hvis jeg i min historie nævner navne, episoder, retsager fra virkligheden tilsat lidt kryderi, for at få det tilpasset bedre ind i historien. Men gør opmærksom på dette i bogen. Må man det? altså deres rigtige navne osv.... 3. Jeg er forfatter gramatisk anal fabet=Gramatisk røv dårlig (den kreative) og kan i virkligheden ikke selv rette den, hvad koster en rettelse på en 300 sider A4 Times 12 1½ linjeafstand, stavefejl er meget meget minimal) 4. Hvad er en god gennemsnits længde på en roman og en novelle, i ren skrive tilstand A4 times 12 1½ linje afstand?. 5. Når det er samme genre du ønsker at udgive, hvordan ser forlaget så på udsending af din jobansøgning som bogen jo er til flere arbejdsgivere? Håber der er nogen der vil hjælpe til besvarelsen, kan du kun svare på et enkel spørsmål er det ok, jeg læser alle svar igennem alligevel! Husk håbet overvinder frygten, i alle livets projekter for det er bedre at fortryde noget man forsøgte end at fortryde noget man aldrig fik prøvet.. |
|
|
Nogle af dine spørgsmål kan du få svar på min blog, som jeg allerede har henvist til tidlgere: http://udsen.dk/blog/?cat=10
Mht ophavsret, så er det din, når du har skrevet teksten. Der er ingen grund til at frygte at et forlag vil krænke den. Hvorfor skulle du være bange for det? |
|
|
Tak for det hurtige svar Sanne har kigget på din blok men har svært ved at finde frem til henvisningen kan du huske en dato?
Jeg kender ikke branchen, og i mit hoved vil det være rimelig let at stjæle en god idé/plot og få en af sine allerede etaplerede med bedre salgstal til at lave den. Da det vil spare forlaget for en masse reklamepenge, da den nye forfatter jo sjællent vil have råd til at retsforfølge et forlag Men er da glad for, branchen er så ærlig at det ikke vil ske |
|
|
Hej Jesper.
Dine spørgsmål er godt nok ikke det felt, jeg ved mest om, men min intuition siger mig, at hvis et forlag én gang gjorde det, du beskrev, med at give manuskriptet til en etableret forfatter, ville det komme i medierne og de ville aldrig igen modtage et manuskript Der hvor du skal passe på, er når du får andre til at gennemlæse dit manuskript - det skal være nogen, du kan stole 100% på, f.eks. familiemedlemmer eller venner, du har haft i mange år, for i sagens natur kan forlaget ikke se, om den der sender manuskriptet også er forfatteren. Stephenie Meyer, som har skrevet den populære Twilight-serie, kom galt afsted (ifølge hendes officielle hjemmeside) i og med at hun lod en person læse manuskriptet og pludselig fandt det uploadet frit tilgængeligt på nettet ... Hun havde sikret sig ved at lave små ubetydelige ændringer, hver gang hun gav et eksemplar til en ny person og så skrive ned, hvilke personer der havde modtaget hvilke ændringer. Så kunne hun meget hurtigt opspore, hvem synderen var. Bedste hilsner, Søren |
|
|
Tak for svaret Søren
til jer andre opdatere jeg, så i ikke bruger tid på ting jeg har løst fra - Sanne Udsen anbefalede blok 1) Længde på skønlitteratur novelle/roman(antal A4 Sider i manuskrift form Font=Times New Roman 12 Linjeafstand 1½ "Måske lidt dumt spørsmål men, jeg har meget at komme ud med og historien har sit eget liv. Så jeg ikke forsætter i en uendelighed og ender med en bog ingen gider gå igang med fordi den er for stor og skræmmende" 2) Er det tilladt at nævne rigtige personer og tillægge dem fiktion 3) Nogen der har erfaring med priser på korrektur På forhånd tak for alle hurtige og gode svar |
|
|
Jeg har forresten skrevet en lille tekst i forfatter skolen kaldet:
Når krisen rammer - http://www.saxo.com/forfatterskole/lektioner/lektion-10-plot/plot/naar-krisen-rammer.aspx I er meget velkomne til at komme med kritik på den lidt anderledes skrive stil jeg elsker at udfolde mig på. |
|
|
Mht. ophavsret, så er det sådan, at du ikke har ophavsret på en ide, men kun på formuleringen af den. Hvis der er tale om et meget detaljeret plot, der bliver efterlignet, så bliver der muligvis tale om et plagiat, men så skal det være meget detaljeret. Tænk på de plagiatsager om Harry Potter og da Vinci-mysteriet, som ikke blev vundet af sagsøgeren.
Der er ingen grund til at frygte, at et forlag vil snuppe plottet i dit indsendte manuskript og ”give” ideen til en mere etableret forfatter. For det første bryder etablerede forfattere sig som udgangspunkt ikke om bestillingsopgaver. For det andet skal der være tale om et helt usandsynligt godt plot, for at det skulle være værd at stjæle. Selv det mest spændende plot og den mest hårrejsende historie er ikke meget værd, hvis bogen ikke er skrevet godt. Hvis den er det, og hvis plottet er godt – hvorfor skulle forlaget så ikke bare tage dit manuskript? Der er da ingen grund til at lave det ekstra besvær med at finde en ny forfatter til at skrive historien. Og desuden giver det altid ekstra omtale, når en debutant udkommer. Kort sagt, det er ikke, fordi forlag er specielt ærlige. Det er, fordi det er en meget usandsynlig situation. Men endnu engang: man har ophavsretten til sin egen tekst. Der er ingen grund til at lave nogle fiksfakserier. |
|
|
tak for det meget dybdegående svar Sanne
|
|
|
Jeg lagde i går et link til en historie jeg skrev til forfatterskolen. Men tror jeg har har haft en kort varig lidelse af midlertidig hjerneforstyrelser. Vidste ikke man kunne have en off dag, hvor det man skrev umiddelbart så ok ud, men jeg må nok krybe til korset og indse at også her har man bedre dage end andre.
I hvert fald var det en rigtig gang suppedas uden sammenhæng og undskylder selvfølgelig at have spildt tiden for jer der forsøgte at læse den. Jeg har slettet stortset det hele fra den gamle historie, og skrevet det om det er samme plot men efter min mening en del bedre at kommentere på her er linket til den nye historie http://www.saxo.com/forfatterskole/lektioner/lektion-10-plot/plot/en-krise-rammer-altid-dobbelt.aspx |
|
|
Du behøver ikke undskylde - alle kan have offdage
|
|
|
Ang. det med at finde en til at læse korrektur... Hvis du kender en lærer (dansklærer) i din nærmeste omgangskreds, så er det måske en mulighed? de retter mange stile og har efter lang tids træning øje for at finde dine sprogbøffer hurtigt... 300 sider er meget at betale sig fra, og hvis du sender det til et forlag med fejl i er det som at tage beskidt tøj på til en fest... OK men... Sådan ser jeg på det...
Held og lykke med projektet... |
|
|
Tusind tak for svaret Mette K
Men for at være ærlig har (folkeskolelærer) og jeg aldrig rigtig været en god kompi. Men jeg vil da kraftig overveje forslaget... Men som en anden advarer i mod skal man nok passe på hvem man i sin omgangskreds giver layoutet, måske derfor jeg hælder mere til den proffesionelle løsning. For kan kun give dig ret i, at ikke alle kan tage til fest i beskidt tøj og stadig være den pæneste Selvfølgelig vil det være dumt at sende et urettet layout det er jo derfor jeg ønsker korrektur på den inden |
|
|
Hej,
Er der nogen har et hint om hvilke forlag det ville være mest relevant at kontakt ang. udgivelse af bog omkring håndarbejde/strik? TAK /lone |
|
|
Hej Lone.
Jeg ved det ikke selv, men en af mine bekendte er mere end almindelig strikke-nørd, så jeg kan prøve at undersøge det Bedste hilsner, Søren |
|
|
Hej Søren,
Ville være super - tusind tak! (skønt med ualmindelige strikke-nørder /lone |
|
|
Hej Lone...
Et af de forlag som udgiver håndarbejdsbøger i alle prisklasser er Klematis. De har bl.a. udgivet Vivian Høxbro... Hvad skal bogen handle om? |
|
|
Hej Mette,
Tak for tippet om Klematis, det vil jeg se på. Bogen vil være indenfor strikke/hækle-opskrift stilen! /lone |
|
|
Hej Lone.
Så har jeg fået svar fra Julia, som hun hedder. Hun foreslår et forlag, der hedder Olivia, men ellers nævner hun forfatterne Vivian Høxbro og Marianne Isager, som du evt. kan kontakte for gode råd Bedste hilsner, Søren |
|
|
Hej Søren,
Super, tak for hjælpen og info - jeg arbejder videre med min bog-plan! Mange hilsner Lone |
|
|
hej
|
|
|
Ej, hvor fedt!! Tillykke
|
|
|
tak (:
|
|
|
Hvis man nu vælger at udgive en bog på egen hånd, er der så nogen der har nogen idé om hvordan man kan få den ud i boghandelen?
Så at Jenny havde udgivet på egen hånd: hvordan gjorde du mht boghandler? |
|
|
Hej Dorte R: jeg har bogen sat til salg via Nordisk Bogcenter (NBC), så boghandlere og biblioteker kan købe den.....
Jeg fik et firma til at lave korrektur samt sætte manus op i en pdf-fil til bogtrykkeren,men desværre er der mange fejl trods korrekturen, en skam da det jo giver et dårligt indtryk. Man kunne jo også vælge at kontakte en boghandler selv..... Held og lykke Jenny..... |
|
|
Mange tak for dit svar,
Dorte |
|
|
hej mit navn er filip,, jeg har været igang med at skrive en historie i snart 2 år nu. og jeg går og tænker på at udgive den.. jeg har læst andre bøger for at se nærmere på hvad de har gjort. jeg tegner osse rigtigt meget, og hvis jeg vil udgive den kunne jeg godt tænke mig selv at illustrere den. jeg ville høre jeres vuderinger: hvordan skal jeg gøre? skal jeg lave billeder til teksten før jeg sender min historie ind til et forlag? eller skal jeg gøre det efter. (tænker på opsætninger af billede og tekst på samme side. samme princip som drageherren osv.) håber jeg får nogle gode råd
|
|
|
hej jeg er 11 år jeg elsker bøger er faktisk en nørd af bøger.
Jeg kunne godt tænke mig at udgive en bog. den handler op en dreng der skal være Ranger. Jeg har fået inspiration fra skyggens lærling. jeg ved ikke hvilket forlag jeg skal sende til. Kender i nogle.=) |
|
|
hejsa
|
|
|
Det er nemlig rigtigt
|
|
|
Hej
Har lige nogle spørgsmål omkring hvordan man udgiver en bog, er dog ikke noget særlig langt med den, men hvornår ville det være det rigtige tidspunkt at sende den til et forlag? hvor mange sider, skal jeg skrive inden jeg sender den afsted? Min bog handler om en teenagers liv. M.V.H Michelle |
|
|
Hej Michelle.
Hvis du besøger J.K. Rowlings hjemmeside, kan du læse om hendes vej fra den første sætning til udgivelse af Harry Potter - der står nogle ret gode ting, om de overvejelser man bør gøre sig, og hvordan man kan vælge at håndtere udgivelsen (og forsøget herpå Som udgangspunkt skal du skrive bogen færdig, før du sender den ind, når det er skønlitteratur. Forlagene vurderer bogen som en helhed, og for at kunne gøre det, må de have alle kapitler. Omkring faglitteratur er det lidt anderledes, da det der ofte starter med en kontrakt og et behov for bogen - derefter skrives den. Uh, det kan være frygteligt og herligt på samme tid at skulle skrive den færdig først Bedste hilsner, Søren |
|
|
Hmm, der sneg sig nogle smiley'er ind ... ved ikke lige, hvad der skete.
|
|
|
tak for hjælpen, hvor lang en bog vil du sådan ca. sige en bog skal være på, hvad er hendes hjemmeside korrekt?
|
|
|
Og hvilke forlag tror du vil udgive ungdomsbøger som denne?
|
|
|
Selv tak
Det er nogle svære spørgsmål at sige noget generelt om. Hvis vi starter med forlagene, så findes der forlag for stort set alt. Nogle udgiver alle typer bøger lige fra fantasy til kogebøger, mens andre forlag er mere specialiserede. En grundig søgning på nettet kan give et udmærket indblik, i hvad de forskellige forlag står for. Hvis din bog henvender sig bredt til mange mennesker, og altså ikke er så specifik omkring emnet, vil jeg anbefale, at du forsøger hos et generalist-forlag. Det er også en god idé at vælge et mindre forlag, da de store som Gyldendal og Borgen meget sjældent tager helt nye forfattere ind. Du kan læse mere om det tidligere i samtalen herinde Hvor lang en bog skal være er et virkelig godt spørgsmål. Det afhænger, groft sagt, af dens indhold. Det vigtige er, at alt hvad der står er relevant, og at alt der ikke passer ind er skåret fra. Når det redigerings-arbejde er gjort, har din bog den længde, som passer til netop din bog. Den passende længde er forskellig fra bog til bog, men naturligvis er der nogle "krav" om, at børnebøger ofte (men ikke altid) er kortere end voksenbøger, og andre lignende punkter. Forlagene vil givetvis have en holdning om, hvor lang netop din bog skal være, men den diskussion kan I tage, når de har læst manuskriptet og har kaldt dig til møde. Et godt råd til alle nye forfattere er at fokusere knap så meget på forlaget som på skrivningen. Først og fremmest skal det være sjovt at udarbejde en bog, og det er først når man skal leve af det, at det med forlagene bliver afgørende. Naturligvis er det sjovt at tænke på udgivelser, men det må ikke vægte højere end glæden ved at skrive. Så bare skriv løs og post gerne nogle kapitler herinde, så vil jeg gerne kigge på dem. Og jeg er sikker på, at der også er andre, som også gerne vil |
|
|
Mange tak
Et sidste spørgsmål, hvad med sådan noget med at få den rettet? så den står i den rigtig tid osv. |
|
|
Det er da så lidt
Forlagene læser korrektur inden en udgivelse, men det er kun for at rette de sidste fejl, der måtte være tilbage. Forfatteren foretager næsten al redigering selv, og hvis det kan give problemer, er det en god idé at alliere sig med en fra familien eller en god ven, som er stærk i det. Når jeg skriver god, er det fordi, det virkelig er noget personligt, man overlader til vedkommendes hænder |
|
|
Hej
- jeg er en pige på 17år. Jeg har i lang tid gerne ville skrive en bog om enten anoreksi eller om mit efterskole ophold. begge dele var meget svære, men mit efterskole ophold endte med at være det bedste af det bedste. Jeg har dog et problem, jeg ved ikke hvilken en af dem jeg skal skrive om, eller hvordan. Fordi jeg gerne vil skrive om ano. er fordi jeg selv har prøvet det og tabte mig 15kg, og så hvordan det hele gik i stykker for min familie osv. Så det er mere for at fortælle de piger på min alder, om min historie, for at få dem til at indse at det er dumt. Fordi jeg gerne vil skrive om mit efterskole ophold, er fordi at jeg var meget tæt på at stoppe, og jeg ved at dem som nåede at stoppe, fortrød det meget. hvis jeg ville skrive om mit efterskole ophold, havde jeg evt. tænkt på en slags "dagbog".. - Men hvad synes i om det? Kan i se en mening med at jeg vil skrive om et af emnerne, eller er det helt gakgak?(: Hilsen Anne. |
|
|
Hej Anne.
Dine idéer er bestemt ikke gakgak Der to årsager til at have det på afstand: Bogen bliver bedre, og at en forfatter må passe på sig selv. Det kan være helt perfekt at skrive din bog Udover at have det på afstand, skal der være sket noget i ens liv, som andre kan drage nytte af, og det har du både oplevet og har en intention om at formidle videre - super godt. Ellers er mit råd, at du går i gang med at skrive. Der er mange, som ser en barriere, når de tænker på en hel bog, og at de selv skal udforme den. Men når man først er i gang med at skrive, forsvinder den barriere i mange tilfælde. Så en masse tanker om, om idéen er god nok er bedst at forsøge at skubbe til side. I sidste ende vurderer forlaget, om din idé er god nok Ved den første bog handler skrivningen meget om at øve sig - og allermest at have det sjovt, mens man skriver. Du skal (i hvert fald endnu) ikke leve af din skrivning, og derfor må det gerne handle om at opbygge en kæmpe gejst for at skrive, en følelse hvor man slet ikke kan lade være. Så ha' det sjovt og nyd hele processen fra idé til færdig bog Bedste hilsner, Søren |
|
|
Hej Søren.
Mange tak for din besked. Men har du en ide, som ville være en god måde at skrive den på? |
|
|
Hej igen.
Selv tak, det er rart at kunne hjælpe. Forfattere arbejder meget forskelligt. Nogle planlægger hele bogen fra starten. Andre (som jeg) ved ikke hvad der skal stå, når de begynder at skrive. Også arbejdsgangen er meget forskellig. Nogle skriver bedst når de er pressede, andre når de slapper af. Hvordan ens bog skal skrives, handler meget om at prøve sig frem. Jeg vil anbefale, at du til at starte med skriver, når du slapper af. Så er hjernen fri for diverse pligter, og ordene vil måske komme nemmere. Der udover ville jeg gøre klart fra starten, hvilken type bog du vil skrive (det er vigtigt for alle forfattere). Når du skriver enten om anoreksi eller efterskole, skal det så være en personlig beretning - næsten dagbogsagtig. Eller skal bogen være mere faktuel og kunne hjælpe med information om eks. anoreksi. I hvert fald ved efterskole er den faktuelle løsning næsten udelukket. Det er faktisk grundlaget for at komme i gang |
|
|
Okay, mange tak
|
|
|
Hej igen...
mit sidste spørgsmål. Hvis nu jeg vælger at skrive om sygdommen. ville det så være bedst at skrive i dagbogsform eller bare generelt i jeg form i en lang historie? |
|
|
Hejsa.
Det er svært for mig at afgøre, men jeg kan fortælle dig mine overvejelser omkring det Det er lidt anderledes i en fortællende historie. Selv om der er en jeg-fortæller, behøver den fortæller ikke være forfatteren. Jeg-personen kan være rent opdigtet. Derfor undgår forfatteren nemmere at udlevere sig selv i denne form. Så i bund og grund handler det om at værne om sit privatliv. Men hvis du hele tiden tænker over, om det der står kan tåle at blive læst af alle, er der ingen problemer med nogen af de to forme. Håber det gav lidt afklaring, ellers må du skrive igen! Bedste hilsner, Søren |
|
|
Hej...
Jeg vil lige indskyde, at selvfølgelig skal man ikke udgive mere end man kan tåle ens mor eller nabo læser. Men dermed ikke sagt at dagbogsformen er dårlig. Den kan være det, der gør din fortælling anderledes og det der fanger læseren... prøv at kigge på hvad der er skrevet i forvejen og se, hvad det er du syntes de mangler og hvordan de gør... jeg ved der er mange bøger både i dagbogs form og bøger om ano... men jeg ved ikke om der er en i dagbogsform om ano. De siger jo at for at blive en god forfatter, så skal man også læse meget... og bredt for Guds skyld... men det er en anden diskussion.. Held og lykke med dit projekt. Om ikke andet, så syntes jeg du skal skrive det du har lyst til og så kan du se hvordan du har det med at få det udgivet... se det som selvterapi om ikke andet... MVH Mette |
|
|
Hej Mette.
Det er nemlig rigtigt. Dagbogsformen kan være ret god til at skabe en levende historie. Og hvis den ikke er anvendt før indenfor bøger om ano, kan den være ganske velvalgt. Man skal jo gerne lave noget nyt. Jeg synes, det generelt er lidt forkert, hvis andre vælger form og indhold, for kun forfatteren er i stand til at træffe beslutningen om det. Hej Anne Jeg har en hjemmeside, hvor du kan læse lidt i forbindelse med det her. www.spireforfatter.webbyen.dk Der står blandt andet, at den første bog bør være en øvelse, hvor man udvikler sin skrivning og sin person. Som Mette ganske rigtigt skriver, fungerer skrivning ofte som en hjælp til en selv. Og hvis bøgerne så bliver udgivet, er det bare godt. Lidt opsummering: Vælg selv form og indhold (efter hvad du føler mest for), og læs en masse, bl.a. for at undersøge hvad der er lavet i forvejen. Bedste hilsner, Søren |
|
|
Hej begge to.
Mange tak for jeres gode råd. Skal jeg bare gå på biblioteket og finde ud af hvilke der er skrevet om ano? Jeg vil prøve at kigge på din hjemmeside søren. God jul og tak for hjælpen. Hilsen Anne. |
|
|
Hej igen,
Det er jeg glad for, det er rart at have besøgende på siden, og jeg tror, du kan få noget ud af den Prøv om du kan finde sider, der indeholder lister over litteratur, gerne emneopdelte så de er til at overskue. Jeg kan ikke give nogen links, men det vil undre mig, hvis de ikke findes. Facebook er blevet et ganske udmærket sted at søge. Du er garanteret allerede med derinde, og der er jo klubber og sider for nærmest alt - det er sjovt med facebook, for det har udviklet sig til langt mere end bare et netværk for venner. I klubberne er det nemt at komme i kontakt med mennesker, der måske kan svare på nogle andre spørgsmål, end vi herinde kan svare på. Folk ved jo forskellige ting Held og lykke med søgningen! |
|
|
Hej...på spørgsmålet om hvilke forlag, der tager imod manuskripter og giver disse en seriøs overvejelse:
Prøv det lille nye forlag Cool Canary Publishing, der udgav romanen Manifest lige op til klimatopmødet. De leder efter spændende nye forfattere, der har godt læsestof liggende. Du kan finde dem på nettet, hvor de har en lille infoside på coolcanary.dk og også et site der hedder manifest.nu held og lykke |
|
|
Hej alle.
Wauw, hvor er der bare mange rare mennesker inde på denne side! Jeg har læst meget af det, men gik desværre lidt død undervejs. Jeg er 22 og har arbejdet med et manuskript i omkring 6 år. Imens er det også blevet til et andet manuskript plus en masse, masse (!) ventetid frem og tilbage til forskellige forlag. Jeg er træt af det og aner ikke mine levende råd. Mit manuskript er et fantasy-manuskript. Og ikke for at forgylde mine forfatterevner, men den er i hvert fald berettiget til at stå på hylderne sammen med de mange andre, der er skrevet. Jeg er bare bange for, at fantasy er en meget svag genre, som forlagene ikke tør satse på? Jeg har i hvert fald fået afslag på afslag, men altid gode tanker og ros, nogle enkelte (gode) gange, lidt konstruktiv kritik. Men jeg står altså i lidt af en blindgyde. Hvad er Jeres råd til mig? Jeg har mange flere bøger i hjertet og vil så gerne se dem trykt. Men jeg vil ikke gøre det halvt. Ikke tale om, at jeg vil betale et firma få penge for at lave en crappy udgave - eller mange penge for en pæn udgave vel at mærke. Så mange penge har jeg ikke og synes også det er så lavt at skulle betale penge for at udgive en bog. Jeg er trist og fortvivlet! Mette |
|
|
Hej Mette
Giv ikke op! bliv ved med at skrive. Ikke alle forfattere er en JK Rowlings eller Stephanie Meyer som fik en mirakuløs start, mange må kæmpe! Fantasy er ikke en dårlif grenre. Der er et stort, dog ungt publikum til denne genre og har du den gode historie i baghånden, så klø på! Øvelse gør mester Jeg syntes du skulle prøve at skimme den laaange smørre der er herinde, du kan jo skimme dig frem til, hvad der kunne være interessant for dig, for der ligger virkelig mange guldkorn gemt, for ikke at sige links... Der var forresten en der ledte efter en litteratur side, så prøv www.litteratursiden.dk godt nok mest klassikere, men... Men... Mette... hvis du er glad for at skrive, så glem ikke det, for det kan man altid mærke som læser (tro mig)... Der findes en del kurser i at skrive, som inspiration til en videre udvikling og en mulighed for at møde ligesindede... Måske det var noget? Held og lykke med forfatterskabet - Mette |
|
|
hej jeg er en dreng på 11 år. jeg har altid godt kunnet li at læse. nu har jeg læst alle kendte fantasy bøger og er derfor begyndt at skrive min egen. bogen skal være en børnebog for børn i alderen 7-10 år. er jeg for ung eller hvad.=)
|
|
|
Hej solle.
Det er lidt svært at sige, om du er for ung. Det afgørende er, at bogen er skrevet, så den passer til, hvad børn i 7-10 årsalderen går op i, ved osv. Der er også meget stor forskel på børn på 7 og børn på 10 år, så måske skal du vælge lidt færre år Din fordel er, at du netop selv har været i den alder, du skriver til. Så ved du hvad det handler om, og det har mange af vi andre har glemt for længe siden Der er dog en meget vigtig ting, og det er, at du skal skrive for din egen skyld. Jeg vil foreslå, at du for eksempel skriver bogen til din familie, eller til nogle mindre søskende hvis du har nogen. Et rigtig flot projekt vil være at færdiggøre bogen, og dem du skriver til vil blive utrolig glade Bedste hilsner, Søren |
|
|
Hej med jer, har et lille spørgsmål.
Hvis nu man vil udgive bøger som er skrevet på engelsk og er Fantasy/Sci-Fi, hvor henvender man sig så ? i udlandet eller er der nogle danske forlag der udgiver engelsk skrevede bøger ? |
|
|
Hej Nick,
En af mine venner skriver på tysk, og det er sjovt, for vi har faktisk aldrig kunne finde generel info om netop det spørgsmål nogen steder. Mit råd til hende dengang, og som du også lige får, er at forhøre dig ved det enkelte forlag. Hvis du sender dem en velformuleret mail, hvor du spørger om det, bør spørgsmålet blive besvaret. Det interessante er, hvis et forlag ser en ny vej at gå ved at begynde at udgive engelske bøger - måske som et forsøg - det kunne jo være lidt sjovt, men det til den tid Gode hilsner, Søren |
|
|
Hej Søren, tak for dit svar.
Ja det er jo lidt noget andet at udgive en bog på et andet sprog, til gengæld er det jo også til en større læsegruppe end bare de danske. Jeg vil da helt klart prøve at gøre som du har skrevet, nogen ideer om hvilke forlag udgiver fantasy/sci-fi ? |
|
|
Hej igen,
Jeg har hjemmesiden www.spireforfatter.webbyen.dk, hvor forfatterspirer finder info om udgivelse og skrivning. Du er bestemt ikke den eneste, som har spurgt ang. udgivelse på fremmedsprog. Så jeg har skrevet til Borgen, og finder et forlag mere også, for at få generel info om det. Hvis jeg får et grundigt svar, vil jeg oprette en underside på hjemmesiden, hvor folk kan finde den generelle info, som virkelig mangler. Jeg skriver selv fantasy, og det er populært både hos forlag og læsere. Så alle de generalist forlagene (der udgiver de fleste genrer) vil være positivt indstillede overfor genren. Sådan cirka i hvert fald Jeg er stødt på et enkelt forlag, der kun udgiver fantasy, men deres fokus er vist ikke de brede masser. |
|
|
Hej Søren,
Det er rigtigt, at fantasy er blevet en populær genre. Men min erfaring er, at det ikke automatisk betyder positivt indstillede forlag. Nu har jeg ikke læst hele debatten, så det kan være, at dette allerede er blevet dækket. Men nu skriver jeg det alligevel Jeg skriver selv klassisk episk fantasy, som henvender sig til et lidt ældre publikum end den megen (og i øvrigt ofte kvalitetsmæssigt gode) børne- og ungdomsfantasy, som skrives herhjemme. Mange af de forlag, jeg har været i kontakt med, har lidt berøringsangst over for den del af genren, som jeg selv skriver inden for, da de ikke tror på, at publikummet er særlig stort. Jeg er dog selv overbevist om det modsatte, og heldigvis er det da også lykkedes mig at finde et forlag, der vil udgive min serie. Så jeg vil ikke tage modet fra nogen. Det KAN lade sig gøre. Man skal bare være forberedt på at rende panden mod muren nogle gange. Min bog kan i øvrigt ses herinde på Saxo: http://www.saxo.com/dk/item/sven-damgaard-oernstrup-vraggods-paperback.aspx God skrivelyst til alle jer andre, der ligesom mig går og nulrer med den slags |
|
|
Hej allesammen.
Har siddet og kigget meget på jeres kommentarer, og har i hvert fald lært en del! Jeg er en dreng på 13 år (om et par måneder 14), og jeg har i engelsk fået den bedste karakter for en "kort-udgavet-fantasyroman". Den egner sig nok fra 5 Jeg så lidt forskellige forlag herinde, men har to spørgsmål: Er der nogle "specielt gode" forlag, som udgiver korte bøger, engelske, mest henne i "rimeligt let at læse"-området og med genren fantasy? Og hvis jeg ikke er millionær, og sådan set ikke kan betale noget for en udgivelse (hvis nogen GIDER udgive den...) kan jeg så bare aftale med et forlag man ikke får noget for en bog? Jeg er stadig i tvivl om den kan udgives, skal jeg hellere bare være tilfreds, og ikke prøve på udgivelse? Jeg kan sagtens klare kritik og respons.... Min bog hedder "The New World", og foregår i år 2178-2181. Som sagt er det en fantasy "roman", som ikke er så lang. Hvis nogen ser dette, vil jeg meget gerne vide det Med venlig hilsen Hans |
|
|
Jeg aner ikke hvordan den djævlesmiley kom....jeg er ikke djævelsk...
|
|
|
Til Sven Ø:
Jeg så forsiden på din bog, og den ser vildt god ud Hilsen hANS |
|
|
Hej Hans,
Mange tak - jeg er også godt tilfreds med forsiden. Illustratoren har lavet et gedigent stykke arbejde Mht. dine tanker omkring at udgive noget, så kan jeg ikke umiddelbart nogen forlag, som beskæfter sig med korte fantasyhistorier, i hovedet. Det lyder også på dig, som om det vigtigste for dig er at få respons og ikke at tjene på det. Har du prøvet at melde dig til som bruger på www.fyldepennen.dk? Det er en hjemmeside, hvor folk viser hinanden deres tekster. Hvis du selv er lidt flittig med at give kommentarer derinde, så plejer folk som regel også at give dine tekster et par ord med på vejen. |
|
|
Tak
|
|
|
Til det med at tjene noget...
Jeg har lavet mine egne små bøger her hvor jeg bor, en af dem på ca 16 sider, og har trykt dem selv (med "printermetoden", hehe Med venlig hilsen Hans PS.: Tak for det hurtige svar |
|
|
Hej Hans,
Jeg har aldrig selv prøvet BoD, så jeg kan ikke udtale mig om det. Men du kan finde en debat om emnet her: http://www.saxo.com/forum/topic.asp?id=3165 Der er åbenbart meget delte meninger. Generelt tror jeg ikke, man behøver at have vældig travlt med at få udgivet sine ting. Jeg skrev selv fast i ti år, før min bog kom på gaden. Nogle kan selvfølgelig klare det hurtigere, men jo mere du skriver, jo bedre bliver du, og desto bedre bliver dine chancer for at blive antaget ved et traditionelt forlag også. Det er selvfølgelig bare min egen personlige holdning. |
|
|
Jeg giver dig helt ret i det med skrivningen! For sjov skyld kom jeg i tanker om, at jeg har læst en del engelske bøger fra mit skolebibliotek, fra forlaget "Penguin Readers". De har udgivet bøger nogenlunde på den længde, jeg har skrevet.
Tak for svarene og linkene! Med venlig hilsen Hans |
|
|
Hej
Jeg har læst de mange gode indlæg, og fået en hel del viden om emnet. Jeg troede dog at man idag, helst skulle finde et litterært agentur til at varetage sin bogs udgivelse. Således at agenten finder et passende forlag til bogen, men også håndterer indtjeningen. Er dette måske kun ved mere etablerede forfattere og ikke debutanter? Men i det tilfælde, hvordan ved man så hvor meget ens bog er værd? Jeg håber der er nogen der ved noget om dette. V.h. |
|
|
Som debutant uden kontakter, tror jeg, det bliver den dyr fornøjelse at få en agent til at varetage salget af din bog. Hvis du overhovedet kan finde en agent, der vil beskæftige sig med en ukendt debutant. Det skal dog siges, at jeg ikke har sat mig ind i emnet, da jeg på intet tidspunkt har overvejet at gå den vej. Så måske tager jeg helt fejl ... agentaktiviteten er vist nok nærmest eksploderet de senere år, så det kan godt være, de har udvidet deres virkeområde.
Standardhonoraret for forfattere ligger, så vidt jeg er orienteret, omkring 15 pct. pr. solgt bog af forlagets salgspris. Eller også er det 15 pct. at den fastsatte vejledende udsalgspris. Det husker jeg ikke. Jeg er selv af den overbevisning, at den eneste her i verden, der ved, hvor meget din bog er værd, det er dig selv - og det forlag der skal udgive den. Sandheden ligger nok et sted i mellem de to yderpunkter. Så selvom standardtaksten er 15 pct., så er det jo ikke forbudt at forhandle. Hvis du ender med at være tilfreds med den aftale, du måtte få, så har du nok fået det rigtige Min egen debutroman udkommer på et meget lille forlag, og jeg har som sagt ikke benyttet mig af en agent. Alligevel er jeg godt tilfreds med det forlag, jeg har fundet. Dermed ikke sagt, at det er den eneste rigtige måde at gøre det på. Men det er i hvert fald en model, der passer til mig Du kan se min roman her: http://www.saxo.com/dk/item/sven-damgaard-oernstrup-vraggods-paperback.aspx |
|
|
I øvrigt vil jeg anbefalde dette link: http://www.danskforfatterforening.dk/ her kan du indimellem finde nogle små guldkorn.
|
|
|
Tusind tak for svaret
Tillykke med din bog også!! og held og lykke med den!.. V.h. |
|
|
Hej Jeg er en pige på 12 snart 13 år der i gennem flere år har fået afvide at jeg ender som forfatter. Jeg er selv gået i gang med at skrive min egen bog og jeg elsker at skrive på den, og jeg har fået af vide af nogen af mine veninder at de bare ikke kan vente med at læse resten fordi den er så spændene og god. Det er en fantasy og jeg er noget næsten halv vejs på ikke særlig lang tid, men kan jeg som 12 (snart 13 årig) godt få trykket en bog??? Og hvor mange penge koster det at lave dem eller få dem i en bog handel eller butikker
|
|
|
Prøv at se her: http://www.saxo.com/forum/topic.asp?id=3639
Held og lykke med bogen! |
|
|
Hej Holle,
Måske kan du finde lidt info i de tidligere indlæg, men du skal da også have et svar Jeg synes, det er fedt, du skriver allerede - jeg begyndte først på skønlitteratur, da jeg var 22! Der er masser af muligheder forude, og de ligger og venter på dig. Så jeg synes, du til at starte med skal øve dig hver eneste dag i at skrive, og jeg har en hjemmeside, hvor du kan læse en masse forskelligt om det : www.spireforfatter.webbyen.dk Der kan du finde inspiration, og læse om andre folks begejstring for skrivning (det er ret fedt at opdage, andre deler interessen). Der står også, hvordan man henvender sig til forlag og en masse andet. Så tag et kig derinde Det der med at betale for at få trykt sin bog er som udgangspunkt ikke så godt ... der er nogle der gør det, men det er bedre at finde et forlag, der vil trykke den gratis. Det kan du også finde en grund til på hjemmesiden. Skriv, skriv, skriv, for det er fedt og giver glæde Gode hilsner, Søren |
|
|
Hej
Jeg er igang med at skrive en bog som jeg regner med der skal blive til en ungdomsbog. Sådan noget som at få rettet de sproglige fejl hvad kan man gøre der? Skal sproget være i tip top stand når man vil prøve at udgive sin bogen? Eller hjælper forlaget med at rette det forskellige i bogen som skal være anderledes? Hilsen Michelle |
|
|
Hej Michelle,
Super at du skriver en bog Som udgangspunkt skal langt det meste i bogen være korrekt i en sådan grad, at ingen fejl går ud over indholdet (der må ikke være nogen meningsforstyrrende fejl overhovedet). Stavefejl og slåfejl kommer ingen skribent udover, og et forlag jeg talte med sagde, at der aldrig er, og aldrig vil blive, udgivet en bog uden fejl (jeg har fundet 10 stavefejl i de engelske udgaver af Harry Potter). Så hvis der er nogle fejl, er det ikke katastrofalt. De må bare ikke gå ud over forståelsen af bogens indhold. På alle forlag sidder redaktører, der er med under hele processen omkring udgivelse. De kommer med råd både til indhold og sprog. Der udover er der korrekturlæsere ved alle forlag. Så der er god hjælp at få! Og er ens manuskript på vej til en mulig udgivelse hos forlaget, får man også den hjælp (det er kroner i kassen for dem at undgå fejl). Nu kan jeg se på dit indlæg, at du staver fint Gode hilsner, Søren |
|
|
Mange tak
Det er bare mere det at jeg sommetider kommer til at glemme et ord helt ubevidst i en sætning, så sætningen ikke altid kommer til at hænge rigtig sammen, hvis du forstår hvad jeg mener Kan du anbefalde en eller flere som kan hjælpe med disse problemer? Hilsen Michelle |
|
|
Du kan hjælpe dig selv med det
Når du redigerer (hvilket sagtens kan tage et halvt år eller mere, så tag dig god tid med det), kan du gøre følgende. Sørg for at læse bogen højt for dig selv, for de fleste sproglige fejl, og ting der kan være anderledes, træder frem, når man læser højt - modsat når du læser inde i dig selv. Når du har læst højt en del gange, vil der ske det, at du bliver "blind" overfor teksten - så hjælper det at ændre hele dokumentet til en ny skrifttype, bare i et par dage hvor du retter. Og så tilbage til det normale igen. Det visuelle betyder utrolig meget for vores evne til at spotte fejl. Når du redigerer, kan det betale sig at holde - nogle gange flere ugers - pause. Teksten "modner" i den tid du ikke arbejder med den. Det vil sige, at under pausen får du nye indtryk, hviler ud og tænker på noget andet. Og ligesom med den ændrede skrifttype vil du se din tekst på en anden måde bagefter. Få respons fra andre! Det er ultra-vigtigt Der udbydes kurser i skrivning, hvor top-professionelle folk underviser. Grundtvigs Højskole i og Vallekilde Højskole (tror jeg den hedder) er to af stederne. Et af de vigtigste redskaber, når man skriver, er tid. Ved den første bog tror de fleste, at de skal skrive den på et halvt år (en troede endda, han skulle på en måned!). Forfattere arbejder i mange år med hver eneste bog - og den første bog er gerne en af dem, der tager længst tid. Så giv dig tid til at gøre arbejdet utrolig grundigt, det betaler sig ift. forlagene Jeg har arbejdet på min debut-roman i 3 år. Skrevet hele manuskriptet om to gange, taget et års undervisning i skrivning og brugt nogle tusinde timer på den. Så bare giv dig tid, så skal det nok lykkes Det bedste, Søren |
|
|
Lige en tanke... Til alle jer unge som skriver (dvs. u. 18), så er der faktisk mange sommerkurser, som I kan deltage i. For de lidt ældre, så er der lignede muligheder på højskolerne...
Kurser i denne stil skulle være et tigerspring for en forfatterspire... Ha en go sommer alle sammen - Mette |
|
|
Hej Mette
Ved du noget om man skal have rigtige gode karakterer i dansk, eller generelt i det hele for at bliver forfatter? Hvor henne kan du anbefale kurser/udannelser til over 18 år? Hilsen Michelle Sørensen |
|
|
Hej
Nu tænkte jeg på, hvilket forlag man skulle prøve lykken med når det handler om opskrifter, altså en bog med opskrifter på fx kage .. ? |
|
|
Hej Melle...
Jeg har ikke selv deltaget i et forfatterkursus, men har læst artikler om dem, hvor deltagerne anbefalede dem varmt. Jeg er sikker på at højskoleforeningen har en hjemmeside, hvor man kan se deres sommer kurser. Ang. det med de gode karaktere, så ved jeg det ikke, men mit bud er, at du kan gå tilbage i dine gamle afleveringer og se, hvilke fejl du har hang til at gentage. Der er mange bøger om grammatik og sprog og jeg kan anbefale til selvstudie "sprogets univers" som opslagsværk... Ellers hvis din grammatik er helt i skoven (og jeg tænker her virkelig slemt), så kan det måske være en ide med et VUC aftenkursus... det kunne jo være at motivationen lige nu er højere end den har været før... Der er en værdi i at lære som voksen... men det er en anden diskussion... Som før sagt, så skal dit sprog bare være forståeligt... Held og Lykke... Mette |
|
|
Hej.
Jeg har kreeret en lille børnebog med billeder. Når jeg går ind på BOD og udregner, hvad den vil komme til at koste i boghandlen, kan jeg se, at den bliver meget dyr - mindst 60 for en paperback i farver på 24 sider i A5-format. Jeg er ikke sikker på, at det er realistisk at tro, at ret mange vil betale den pris for en forholdsvis lille bog. Men der bliver jo udgivet mange små bøger i farver. Jeg vil være taknemmelig for et hint om, hvad man kan gøre. Med venlig hilsen Annette Sund |
|
|
Hej,
Der bliver udtalt en del om BOD, efter som konceptet virkelig har vundet indpas. På DR P1 har der været et program om det, det der hedder "Skønlitteratur på P1". Der blev det gjort klart, at man skal være ufattelig heldig for at tjene på en udgivelse ved brug af Books on Demand. Der er flere aspekter. Anmeldere, som betyder mere for salget, end man tror, holder sig fra bøger på BoD. Der bliver helt sikkert udgivet gode bøger, men at alle kan udgive hvad som helst er ikke nogen særlig valid faktor. Anmelderne går gerne efter det, som ret sikkert er godt og vil sælge - anmeldelser eller ej. På min hjemmeside www.spireforfatter.webbyen.dk er der et alternativ under "Første udgivelse". Jeg vil anbefale dig at forsøge hos et almindeligt forlag, eller flere et ad gangen. Dels fordi det lyder til, du gerne vil tjene noget. Dels fordi de i udsendelsen på P1 interviewede en forfatter fra BoD, som var åben omkring en ringere følelse ved udgivelse der. Den følelse er helt sikkert afhængig af personen, men han følte det mindre succesfuldt at udgive hos BoD. Faktum er i det mindste, at det er meget svært at tjene penge på BoD. Mange af de bøger, som udgives der, er blevet afvist hos almindelige forlag - simpelthen fordi de ikke er gode nok til at sælge. Så hvis din er, og selvfølgelig er den det God jagt! Søren |
|
|
Hold da helt ferie, et fantastisk sted at falde over.
Har læst alle skriverierne og er helt høj over, at der sidder så mange ude i det ganske land og skriver og har alle de samme overvejelser som jeg har som nystartet forfatter: Det er et stort ord at bruge om sig selv. Men held og lykke til jer alle, og tak for et bjerg af informationer. Jeg vender tilbage hertil. Er i gang med en fantasy-bog til 12 årige. |
|
|
Hej Blessing.
Hvad handler din bog om? Hvad har fået dig til netop at vælge fantasy? |
|
|
Hej alle.
Først : Sikke dejlige og brugbare svar man får fra Søren især Jeg har færdiggjort mit første manus for en måneds tid siden og har sendt det ind til "Rosinante". Har nogen af jer erfaringer med dette forlag? Jeg har skrevet en "chick-lit" manus (Kærlighedsroman) og er egentlig ikke klar over, hvor stort et marked der er for den genre, men jeg skriver også primært fordi jeg er blvet helt tosset med det Nu må vi se, hvad "Rosinate" siger til selvsamme. Hvis man får afslag, skal man sende det ind samme sted igen, eller er det en god ide at finde et andet forlag? Her mener jeg, at jeg for en rum tid siden fik at vide, at man skulle sende ind til samme forlag igen og igen, da det ofte tog et par afslag, inden man blev taget seriøst. Hvad er jeres erfaringer med dette? Hilsen Mette |
|
|
Hej Mette,
Tak for det Det må blive ud fra en følelse, hvad jeg ville have det bedst med, at jeg svarer. Først skal det med, at lærer er en glimrende baggrund for at skrive. Alle vil i princippet kunne skrive en spændende bog, men som lærer har man ofte en god nysgerrighed. Rosinante er blandt superligaen af forlag, den forestilling har jeg i hvert fald, uden at kende så meget yderligere til det. Derfor ville jeg ikke sende til det samme forlag ved et afslag. Min holdning, som blot er en holdning, er, at forlag i "superligaen" har godt styr på, hvad de laver. Hvis de ser en mulighed for at udgive manuskriptet - ud fra forlagets økonomi m.m. - så så er risikoen for et afslag en god del mindre, naturligvis. Små forlag kan være afhængige af at udgive mere risikobetonede manuskripter. Er forlaget nærmest hjemme i en privat stue, drevet af 1 eller 2 personer (altså den karakter), så kan det vel godt argumenteres, at de vil kigge på det en ekstra gang, når det er forbedret. Måske er det blandt få manuskripter, de får. Alt i alt handler det nok, om mængden af manuskripter et givet forlag modtager, om de kan bruge ressourcer på at kigge på det samme manuskript flere gange. Skrivningen af din bog er gået meget, meget hurtigt. Det er fantastisk med gejsten! Du beskriver en virkelig god følelse omkring arbejdet God jagt på et forlag, mange hilsner, Søren |
|
|
Tak for dit svar
Det er gået hurtig og dog. . .Har siddet dag og nat, plus mit arbejde som lærer ved siden af. Har ikke kunnet stoppe. Tanken med bogen har jeg haft siden jeg var 8-9 år gammel, og så er der kommet mere på igennem årerne gennem tanker og drømme. Nu er det skrevet ned og så må vi se derfra. Jeg havde ingen idé om, at jeg rent faktisk havde den lyst ogkunne skrive, inden jeg gik i gang. Jeg tror også, at det har meget at gøre med, hvad man skriver om ( fantasi, chick-lit, eventyr osv ) Forskellige genrer tager forskellig tid afhængigt af, hvilke detaljer man har med. Fantasy er ofte noget mere detaljeret end f.eks en kærlighedsroman.. Vi må se, hvad Rosinante siger, og så må jeg prøve forskellige forlag derfra. Efter "twillight" kom frem på markedet, har man bemærket en stigende interesse bland læsere, som gerne vil læse om kærlighed og mystik, såeh. . . Hvilke forlag kan anbefales? Hilsen Mette |
|
|
Hej Søren.
emnet fantasy- jeg er mor og lærer og jeg har altid læst bjerge af bøger, både for mig selv og for mine mange børn. Har altid haft lyst til at skrive, men er altid gået i stå inden jeg nåede at komme rigtigt igang. Jeg besøgte for nogle år siden en clairvoyant kvinde, som blev ved med at sige til mig, at hun kunne se, at min fremtid lå i bøgerne,men jeg troede, at hun mente alle de bøger jeg har stående om kunst, maling, tegning og de ting jeg gerne ville lave, men aldrig fik gjort. Men pludselig kom en historie til mig og jeg måtte ud og købe en bærbar, fordi min datter havde hældt suppe i min gamle. Og da jeg sad ved den kom historien væltende ud af mine fingre. Her i julen har jeg været gået lidt i stå, men jeg kan mærke at det trækker i mig for at komme igang igen. Jeg har været inde på den der forfatterspire-hjemeside og læse alle guldkornene og jeg tror på, at denne gang vil det lykkes( håber det så meget) men fantsy fordi jeg har læst fjeren og rosen, harry potter, astrid lindgren, den uendelige historie og alt muligt andet som bevæger sig i andre luftlag, og fordi jeg tror på engle, og de får en central plads i min historie. Da jeg læste de første kapitler højt for min datter, som jo er fostret op med højtlæsning, sagde hun: jeg får lyst til at høre mere. Så nu håber jeg, at jeg kan føre min drøm ud i livet. Hilsen Blessing |
|
|
Hej Blessing,
Tillykke med at du er kommet så godt i gang igen Engle er nogle spændende væsener, især den betydning de er blevet tillagt i kult-litteraturen de senere år. Hvis man ser på Japan, er de fænomener, der bliver taget seriøst. Samtidig kan det opstå af dybe minder, sår, glæder, når ens skrivning handler om engle. Jeg tror, at for nogle er fantasy simpelthen den genre, de skal skrive. Dermed mener jeg, at det overnaturlige, lidt mystiske der ikke findes i virkeligheden (måske ikke findes!) - det ligger i nogle personer, og hos andre ligger det i mindre grad. Det her er et gæt, men måske kan det være meget svært at holde sig til realisme, selv om man prøver, hvis man har de her fantasy-ting i sin tankegang. De vil ud! Det er dejligt, din datter er med på historien! Børn er simpelthen de skønneste at læse for, spillede teater for nogle engang. Husk også at få voksne til at give kritik, selv hvis din målgruppe er børn. Men, men, J.K.Rowling læste også højt for sine børn Rigtig god skrivning! Det skal nok lykkes. Mange hilsner, Søren |
|
|
Heysan ...
Så er jeg færdig med min lille blodige , men humoristiske bog på ca 200 sider Men hvad gør jeg så ?? Med venlig hilsen NHO |
|
|
Du kan fx læse om, hvad du skal gøre med dit manuskript her:
http://udsen.dk/blog/?p=40 Held og lykke! mvh Sanne Udsen |
|
|
Ja tak, Sanne.. Men det er vel ligesom det meste andet, en del nemmere med de rigtige forbindelser !
|
|
|
Vist så. Men det er altså ikke sådan, at det er en betingelse, at man har forbindelser for at blive udgivet. Hvordan skulle man så kunne have debutanter? Selv de bedste forbindelser kan ikke sikre dig, at din bog bliver udgivet.
|
|
|
nej self.. hvad med myll, e-bøger ? kender du til det ? synes selv det er en kanon godt skrevet , men nok lidt crazy bog, jeg har skrevet her .. ( uden at vil lyde for selvfed)
|
|
|
Det kommer jo an på, hvad det er du vil. Hvis du udgiver bogen selv, er det normalt ikke en bog, der kommer ud til offentligheden. Men du kan da give den til din mor. E-bogsmarkedet er helt sikkert stigende, men hvis det ikke er en bog, der er udgivet på et anerkendt forlag (heller ikke selv om den kun kommer som e-bog), så skal du ikke regne med, der er nogen, der køber den. Du skal faktisk ikke engang regne med, der er nogen, der læser den, om du så giver den væk gratis.
|
|
|
hmmm ok, tak for det .....
|
|
|
Hej saxo.com
Men hvem skal jeg gå til for at vise mine manuskripter til en/flere børnebog/børnebøger? Mvh Søren M larsen |
|
|
Heej alle skriveglade mennesker.
Jeg vil gerne anbefale jer en lille men god bog der hedder 'Skriv!' af Bente Clod. Den giver svar på det, de fleste af jer gerne vil vide ang. forskellige forlag, udgivelse og evt. fortjeneste med henblik på dette. Håber den kan hjælpe nogle af jer Mvh Lohne |
|
|
Hej
Jeg har en ide til en bog og har lavet struktur samt noget af indholdet. Indholdet er faglig. Mit spørgsmål er nu: Hvordan sikrer jeg mig, at et forlag ikke bare 'snupper' min ide og får en dreven forfatter til at skrive bogen? Håber I kan hjælpe, Louise |
|
|
Hej Louise,
Hvis du går tilbage i samtalen her kan du se det. Men du kan stole på forlagene; hvis man ikke kunne det, ville ingen sende manuskripter, og forlagene ville dø. Forlag og skribenter er gensidigt afhængige, og ingen kan tåle at snyde den anden. |
|
|
Hej Søren
Mange mange tak for dit svar ... jeg er nok bare blevet lidt paranoid efter at have set 'social network'. Selvfølge er forlagsbranchen i Danmark professionel. Tak for dette forum. Det er en stor inspiration for mig som nybegynder, der stadig holder mit begyndende manuskript for mig selv og min mand. Louise |
|
|
Hel alle sammen
Jeg har skrevet en fiktions-fantasy bog, som skal være bind et i en fremtidig kvartette. Jeg har prøvet adskillige forlag, og mange af dem er allerede ved at læse manuskriptet igennem, fx alvilda, alrune og politikken. Et forlag ved navn Mellemgaard har sagt ja til udgivelse, hvis jeg kan skaffe et bidrag/tilskud på 15.000 allerede ved kontraktstarten. Her kommer mit spørgsmål så. udover at trække på egenkapital (jeg er kun 17) og diverse sponsorer, er der så nogen der ideer til legater, fonder osv. som jeg måske ville sponsore udgivelse eller andet? Jeg forstår at fantasy-markedet nu om dage er meget svært at slå igennem på, og det er ivhertfald meget svært at få et forlag til at tage en under vingerne, synes jeg. Har overvejet selv at udgive bogen med andre "bekendte", hvis det bliver den sidste løsning. mvh Thor |
|
|
Det lyder da lidt mærkeligt, at du skal lægge 15000 kr selv. I min naivitet troede jeg at man fik penge for at udgive en bog. Er det normalt at man selv skal betale en sum?
Er det fordi forlaget ikke tror at der kan sælges bøger nok til at dække prisen for at få den trykt eller hvad? |
|
|
hmm. jeg er faktisk heller ikke helt klar over det selv, det er også derfor jeg poster mit spørgsmål ind her, mens jeg selvfølgelig også selv prøver at finde svar på det.
mvh Thor |
|
|
Hej Thor (og Blessing),
Betalingsforlag er blevet en hel institution, under navnet på en af de første og største BoD (books on demand). Konceptet er, at forfatteren betaler hele eller store dele af udgivelsen, til gengæld er avancen højere, når bøger bliver solgt, fordi forlaget har færre udgifter. Al markedsføring af bogen kommer også fra forfatteren selv - det er især her, meget kan gå galt. De fleste BoD-udgivelser giver, nogle gange store, underskud. Det skyldes, at markedsføring skal laves professionelt, og det er altså svært. En anden, og vigtig, grund er, at anmeldere holder sig fra BoD-bøger, da alle kan udgive hvad som helst, og det taler imod god litteratur, selv om de løse kriterier ikke udelukker gode bøger. Dog må det siges, at mange gode bøger nok ville blive antaget hos et almindeligt forlag, og så var der ikke brug for at henvende sig til BoD. Det leder til, at mange BoD-bøger er blevet afvist en række gange hos almindelige forlag, og derfor søger forfatteren den nemme men dyre løsning. Det kan være fint, hvis man ønsker at blive udgivet. Men økonomisk er det yderst sjældent en god idé. Jeg synes, alle skal prøve ved de almindelige forlag først (hvor man ikke skal betale, og kan tjene noget) - hvorfor afskrive muligheden før den er prøvet? J.K. Rowling har dog udtalt, at hvis en alle forlag, man prøver, afviser ens bog, er det måske fordi, den ikke er så god, som man selv synes, den er - og faktisk ikke burde blive udgivet. De almindelige forlag er en indikator, for om man lige skal arbejde noget mere med sit værk. Et argument for BoD er, at konceptet demokratiserer litteraturen, og gør den folkelig. Et argument mod er, at en hel del bøger derfra ikke er den store kunst, og markedet bliver oversvømmet med knapt så god litteratur - noget der kan gøre det svært at vælge god litteratur i den jungle. Gode hilsner, Søren |
|
|
Hej Søren.
Tak for endnu en god og fyldestgørende info. Når man sender sit manus, til et forlag og de afviser det, får man så en eller anden form for kritik med tilbage, eller skal man gætte sig til, hvad de synes der skal laves om. Jeg er i nået til det punkt i bogen hvor konflikterne optrappes og der skal til at komme en afslutning, og det er simpelthen svært, for hvordan skal det hele ende, og nu synes jeg pludselig at det både går ufatteligt langsomt og alt for hurtigt. kender du den fornemmelse? Det kræver tid at komme ind i universet igen, når jeg har været væk fra det et stykke tid. har du erfaring med diciplin, altså at man tvinger sig til at sidde ved sit manus en fast tid hver dag? Hilsen Blessing |
|
|
Hej alle sammen
Tak for svaret, det lærte jeg i hvertfald meget af. Avancen er dog stadig kun på 15% selvom jeg skal bidrage med 15.000... Men tror det som sagt bliver en dårlig aftale. Kan ikke rigtig lide den... Har også overvejet at udgive den selv sammen med en bekendt og min fars bror, altså den ene pengene til at finansiere det, og den anden har ideen til at markedsføre den og få den printet. Vi har også fundet en god tegner. De mener selvfølgelig at bogen er god nok, og at de kan tjene pengene ind igen, ellers ville de aldrig foreslå at udgive den selv. Har hørt der er flere og flere der udgiver en bog selv... er det rigtigt? og kan det være en god ide? Hilsen Thor |
|
|
Hej Blessing,
Min skrivunderviser, Trisse Gejl, sagde, at der findes to former for succes, når man sender til et forlag; udgivelse eller at modtage kritik. Forlagene vedlægger en begrundelse for afslag, hvis manuskriptet har været lige ved og næsten. Det betyder, at hvis man følger kritikken, bør det være fint til udgivelse. Hvis der er langt igen, vil man få et standardafslag på et par linjer. Det sted, du har nået i dit manuskript, er rigtig vigtigt - som du også sagtens ved. Personligt kan jeg lide, når der er action, men den action slet ikke ligner det her hæsblæsende tempo. Der kan skrivestilen gøre meget. Jeg arbejder med, at der f.eks. er et mord i mit manuskript, men i stedet for en masse blod og action har jeg - med min skrivestil - gjort læseren i tvivl, om mordet er drøm eller virkelighed. Bl.a. ved at morderen selv synes det er så uvirkeligt, at hun også bliver i tvivl! På den måde kan man lege med plot-tempo og fortalt tempo; nogle instrumenter der giver en ofte underspillet og spændende læsning, hvis de er leget med grundigt. For hvis det fortalte tempo er langsommere end plot-tempoet, opstår en særlig energi, som er svær at definere. Omkring disciplin kan man træne sig selv til at komme i gang kl. 8 og arbejde fast i løbet af dagen. Jeg tror, det vigtigste er vilje. Er man seriøs om sit kommende forfatterskab, er det lettere at være disciplineret, fordi man ved, det er sådan, bøgerne bliver færdige. En hel del ufærdige manuskripter (som aldrig bliver færdige) er resultatet af manglende vilje til at færdiggøre dem - det lyder lidt hårdt Gode hilsner, Søren |
|
|
Hej Søren.
Jeg tror du har ret i, at det kræver vilje og selvdiciplin. Jeg er vist ramt af den der hedder...kan jeg nu også skrive en bog eller er det bare pjat....men når jeg så sætter mig til pc-en og læser, hvad jeg har skrevet indtil nu, så tænker jeg. ja, det kan jeg ..det kræver selvdiciplin og tid. Jeg kommer for langt ud af historien og skal bruge noget tid til at komme tilbage til den verden, når der går for lang tid imellem jeg skriver. Har du haft hele din handling færdig inde i hovedet, inden du begyndte at skrive? Nogen gange er det som om min bog skriver sig selv, og andre gange er det så svært at holde sammen på trådene. Når jeg tænker Harry Potter, og at hun havde hele handlingen klar fra starten, så er det ikke sådan jeg skriver. kender du til noget der hedder forfatterskolen for Børnelitteratur? Tænker om jeg skulle få noget seriøs undervisning i at skrive. min drøm er, at kunne leve lidt af at skrive, så jeg kunne sidde ved en strand i Indien med min laptop og lade historierne komme til mig. Lyder det ikke lækkert? kan ikke huske, om du har skrevet om du har fået noget udgivet. hilsen Blessing |
|
|
Hej Blessing,
Da jeg gik tilbage i tråden, kunne jeg se, det mere var tid ift. at være væk fra manuskriptet, du var interesseret i Forfatterskolen for Børnelitteratur; jeg kender den af navn, fra underviseren der Martin Glaz Serup (tror han stadig underviser der), men desværre ikke mere end det. Alle skribenter har deres øjeblikke med tivivl! Og jo længere man når, og mere man skriver, des kraftigere bliver følelsen i de øjeblikke - men de gør, at man ikke tror, man "bare" skriver et manuskript; den der tvivl tvinger en til at knokle. Men det hjælper bestemt, hvis du kan skabe en fast rytme, hvor du skriver bare 10 min. hver dag. Det råd fik vi, da jeg læste skrivekunst. Det behøver slet ikke være i timer om dagen. Langt de fleste opdager, at det er vigtigt at planlægge sin historie. Jeg begyndte bare at skrive ... dels fordi jeg øvede mig (blev bedre), og dels fordi jeg ikke havde planlagt, måtte jeg starte en omskrivning af hele mit manuskript i 2009. Det gode ved planlægning er, at man holder sig til sine "storylines". Storylines er den røde tråd, og for mange spring bort fra den bliver forvirrende og skaber irrelevante afsnit. Der bør være flere storylines i en roman, f.eks. en kærlighedshistorie (Ron & Hermionie), et plot (kampen mod Voldemort), en historie om dengang (hos familien Dursley) - det afgørende er, at alt i ens manuskript er del af en storyline. Og man må være lidt hård ved sit manuskript: Selv om et afsnit, ved kreativitet, kan tænkes at være en del af en storyline, så skal det evt. væk - forbindelsen til storyline skal være direkte. Gav det overhovedet mening? Det lyder som en skøn drøm, du har! Min er at rejse mindst et år til Darwin i Australien at skrive en roman. Men lad os se; der er lidt muligheder forude, da min kæreste ikke er fra Danmark - spændende hvor vi ender. Jeg er ikke udgivet endnu, men regner med at sende mit manuskript ind til sommer. Gode hilsner, Søren |
|
|
Hej Søren.
Det giver helt klart mening...og lyst til at komme igang igen. Takker. Hilsen Blessing |
|
|
Hej alle...
Godt at høre, at alle stadig er i gang og holder hinanden oppe og i gang... Held og lykke til dig Søren... både med det ene og det andet. Husk at livet er det der sker, mens du har travlt med alt mulig andet. MVH Mette |
|
|
hej med jer
jeg er ny her og fik vidst trykket på en forkert knap. jeg har nogen spm. ang. det jeg selv har skrevet, så måske I vil kigge forbi dér mange hilsner Tanja |
|
|
Hej Tanja.
Hvor vil du gerne have at der bliver kigget? jeg vil gerne læse hvad du har skrevet og kommentere det. Hilsen Blessing |
|
|
Hej Blessing
klik " nye forfattere" så ligger den der og hedder " min egen historie". tusind tak. Tanja |
|
|
Hej alle sammen.
Jeg er ny herinde og lagt et lille digt (EN VAMPYRS LÆNGSEL)og(vampyr) ind på "Vis dit værk," som jeg håber i gerne vil læse og evt. give respons tilbage, hvis i synes om det og kritik er der selvfølgelig også plads til. Det ene digt er fra min historie, som jeg har tænkt mig at sende til forlaget "Lindhardt og Ringhof". Mange Hilsner Maibritt Har desværre slette dem. Jeg synes der er rimelig stille herinde. |
|
|
Ville ellers gerne have læst det
|
|
|
Hej alle,
Kan se længere oppe at det kort blev berørt, men vist ikke besvaret, hvor man går hen med manuskripter på engelsk. Helt konkret har jeg en fantasy historie på engelsk jeg ikke kan gennemskue hvor jeg skal gå hen med: nogle idéer? (tænker selv lidt på at høre nærmere om BoD (Books on Demand)) |
|
|
Hej Cinaed,
For at undersøge sagen (sidst vi skrev om det herinde) kontaktede jeg Gyldendal og Borgen. De skrev, udenlandske forlag gør det glimrende, og sælger bøger til Danmark. Da der ikke er noget marked, blandt danske forlag, for at udgive på engelsk, holder de sig fra det. Så skal du kontakte forlag i engelsktalende lande - eller skrive på dansk Alt godt, Søren |
|
|
Hej
Jeg har fået udgivet to bøger. Nu har jeg en 3 klar. Jeg vil gerne prøve et lidt større forlag denne gang. Jeg er bare helt på bar bund med hensyn til hvilket? Den handler om misbrug af børn, kærlighed og tre mennesker hvor de to arbejder mod udnyttelse af børn. Den sidste mand åbner et hjem for børn i Thailand, hvor voksne kan bruge børn på den forkerte måde. De to prøver at afslører og bevise, at huset er ulovligt. Det sker ikke uden drama. De to af personerne har et barn sammen og det er meningen at hun også skal udstilles i huset. Har du et forslag til hvilket forlag, der kunne være en mulighed? Hilsen sommer13 |
|
|
Vedr. udgivelse af engelsk manuskript i udlandet:
Man behøver sådan set ikke et udenlandsk forlag, da man på flere hjemmesider har mulighed for at få publiceret sin bog så den både bliver sat til salg hos forskellige boghandlere, OG bliver trykt og distribueret når der er kunder (Print on Demand). Tjek fx www.createspace.com, eller www.lulu.com. Via Createspace.com kommer bogen fx til at være til salg på Amazon.com. Der er også mulighed for at udgive engelske e-bøger ret let, fx via www.smashwords.com. Disse muligheder - og flere andre - gennemgår jeg i detaljer i min nye bog "Forfatter A/S - Sådan udgiver du en bog og opbygger en business omkring den", som naturligvis fås både som paperback og e-bog, bl.a. her på Saxo.com. Læs evt. mere om min bog på www.forfatter-as.dk. Vh/Jan Felland |
|
|
Halløj herinde..
Jeg er igang med at skrive en bog og er pt nået til side 29 ( str. 14.8x21 ) og regner med at den bliver på ca 50 sider. Der er ingen farvebilleder eller farvesider i den , kun på forsiden. Det er en bog der handler om "han ødelagde vores liv" - dvs. en pædofil der krænkede min søn og blev dømt. Jeg gik igang med at skrive den for at overleve hele sagen igennem og var derfor min redning og for at få det hele bearbejdet, men u tænker jeg lidt på at udgive den. Hvor vil jeg ha størst mulighed og da jeg ikke er i arbejde, så også mindst muligt økonomisk som muligt.. |
|
|
Hej Skive,
Den billigste fremgangsmåde er naturligvis at lave et manuskript, der er så godt, de almindelige forlag vil betale en for rettighederne. Jeg kan se, der er forskellige meninger om BoD, men jeg er imod det, bl.a. fordi det meget sjældent bringer ens omkostninger ind igen. Der er nogle andre aspekter ved din bog, jeg synes, du bør overveje ang. udgivelse. Du skriver, den handler om en stærk og personlig sag i din familie. Man skelner ofte mellem personlig litteratur, og privat. Litteratur skal være personlig, men den private er det i langt de fleste tilfælde en rigtig dårlig idé at udgive. Årsagen er, det kan have nogle utilsigtede konsekvenser. Man udgiver for at fortælle sin historie (så andre måske kan se sig selv i den og få inspiration til deres liv). Problemet er, det som regel ikke er det fokus, læsere af private beretninger har. Deltagerne i De Unge Mødre er deltagere for at fortælle deres historie, men de fleste ser jo programmet for at føle sig hævet og grine ad deltagerne. Det giver en balance i biografier (og især selvbiografier eller beslægtede udgivelser), hvor man det man fortæller af negativt (som mange tager som underholdning) skal opvejes af et positivt omdømme - det er derfor, nogle kendte kan forklare "alt" i deres selvbiografier, de har et positivt omdømme, som læserne sætter det negative i forhold til, og derfor ikke dømmer forfatteren bag selvbiografien. Har man ikke et sådant omdømme til at opveje det negative - og selv hvis man har - kan det have store personlige konsekvenser at udgive "min fortælling-bøger". Bliv endelig ved med at skrive din bog, det må du bestemt ikke stoppe med |
|
|
@Søren: Helt enig, gode råd
At skrive kan have en positiv "terapeutisk" effekt for forfatteren selv og hjælpe vedkommende igennem en form for krise. Så på den måde kan en bog opfylde en god mission, også selvom den forbliver "i skuffen" ... |
|
|
Hej
Er der nogen som ved om fx. Forlaget Høst & Søn fra starten af helst vil have hele manuskriftet eller bare noget af den? Hilsen MW2Bogormen |
|
|
Høst & Søn vil, som alle andre forlag, meget gerne have færdige manuskripter, der er dobbelt-checket
Jeg kender ikke Høst & Søn i dybden, men har de ikke megen fokus på faglitteratur? |
|
|
Hejsa alle
har modtaget et tilbud fra bod.dk om min bog,har så lige et spørgsmål til jer her. er der nogen der ved om beløbet skal betales her og nu eller kan deles op,forstår ikke ret meget af forfatter kontrakten. syntes det er mega pinligt at skulle spørge om en afdragsordning når man har skrevet en bog,for så kunne det jo godt virke til at man har penge til det. men ikke alle har flere tusinde kroner stående på kontoen,og typisk at økonomien kan komme til at stå i vejen for at realisere sin drøm.så håber at nogen her måske vidste noget. har fået en rigtig god behandling af bod.dk lige fra starten af og vil klart anbefale dem,uden min bog er i trykken endnu. |
|
|
Kære Anne6
Først og fremmest: Hvis du ikke forstår forfatterkontrakten, skal du ikke skrive under. Husk, at normalt er det forlaget, der betaler forfatteren - ikke forfatteren, der betaler forlaget! Tilsyneladende er du i gang med at blive selvudgiver. Før du gør det, bør du læse Steen Langstrups blog om at være selvudgiver, så du ikke kaster dig ud i noget, du ikke ved, hvad er. Se hans blog her: http://steenlangstrup.wordpress.com/tag/selvudgiver/ |
|
|
kære Sanne.
jeg har sendt mit manuskript til bod.dk og fået tilbud på hvad den vil koste at sætte op og trykke,fik vist formuleret mig forkert. grunden til at jeg kontaktede dem er at jeg ikke vil sende til de store forlag og vente op til 6 måneder også få en nej til det jeg gerne vil. |
|
|
Kære Anne6
Fint - det er bare uklart, hvad du vil? Vil du forære bogen til dine nærmeste? Så er det sikkert den rigtige vej at gå. Men hvis du ønsker, at andre skal læse den --- så er vejen ikke gennem BOD. Må jeg spørge, om prisen inkluderer redaktør og korrekturlæsning? Ikke for at fornærme dig, men på dine postings her kan jeg se, at korrekturlæsning er ret vigtigt -- også selv om du kun vil forære din bog til dine nærmeste. |
|
|
Kære Sanne.
du fornærmer mig overhovedet ikke,der er korrekturlæsning med i prisen,og har fået flere til at læse den igennem både på dansk og engelsk da jeg har skrevet den på begge sprog. nu nævner du at BOD ikke er den rigtigte vej hvis jeg vil have andre til at læse den for det er det jeg vil,og på BOD´s hjemmeside står der at den kommer i salg i deres online butik så nu er jeg slet ikke med. |
|
|
Kære Anne6
Har du læst Steen Langstrups blog om at selvudgive? Normalt er det altafgørende for en bogs salg, at den kommer ud i boghandlerne. Boghandlerne plejer ikke at tage selvudgivne bøger hjem. (BOD er at selvudgive.) Boghandlerne tager såmænd heller ikke mange af de bøger, som de etablerede forlag udgiver, hjem, så det er ikke, fordi der er nogen garanti for, at man får sin bog ud i boghandlerne, selv om man er udkommet på et ellers anerkendt forlag. Det er normalt også altafgørende for en bogs salg, at den bliver anmeldt. Anmelderne plejer ikke at anmelde selvudgivne bøger. At selvudgive kræver altså enten, at man er meget kendt, eller at man har muligheder for at lave PR for sin bog. Fordi en bog er til salg i en online-butik, kan man ikke regne med, at den bliver solgt. Hvem skulle vide, at den overhovedet findes? Hvor mange bøger har du selv købt på den måde? |
|
|
Kære Sanne.
Ja har læst den,og nu har jeg aldig købt bøger på den her måde. Der er allerede en del der kender til min bog,og som vil købe den og der er markede for den. Vil bare ikke opgive nu hvor jeg er kommet så langt,og markedsføringen skal jeg nok finde ud af. har lige modtaget et tilbud fra et andet forlag så skal nok lykkedes mig. |
|
|
Kære Anne6
Jamen, hvis du ved, hvad du går ind til (og forstår forfatterkontrakten), så synes jeg, alt er OK. Jeg synes bare, det er vigtigt at gøre opmærksom på, at det ikke er det almindelige, at man selv skal betale for at udgive sin bog. Og der findes mange forlag i Danmark. Måske var det umagen værd for dig at prøve nogle flere. Under alle omstændigheder: Held og lykke med projektet! |
|
|
Hej,
Jeg har oprettet en ny tråd her på Saxo omkring valg af e-bogs distributør og hvordan man vælger den rigtige at udgive med. Håber nogen i denne tråd vil være med i den nye tråd. |
|
|
Hej
Jeg er en pige på 14 år der har skrevet en bog sammen med min farfar da jeg var mindre. Jeg syntes selv det er en ok god bog. Jeg er gået igang med nogle rettelser og sådan. Men vi vil sådan set godt have den ud i boghandlerne. Vi skal nok have hjælp til at finpudse den og sådan noget med layout, men ellers er den færdig. Nogen forslag til hvor jeg skal sende den hen? Det skal ikke koste flere tusind!! Tak! |
|
|
Hej
Hvor jeres, sikkert rigtig gode, bog skal sendes hen afhænger af dens genre og stil. F.eks. fantasy kan sendes til specielle forlag for det, og mange forlag udgiver bøger mere alsidigt. Et godt råd er at gå ind på forskellige forlags hjemmesider, og se dels deres beskrivelser af sig selv (der fremgår deres profil som regel) og på deres seneste udgivelser. Forlag kigger bl.a. på, at manuskriptet skal passe ind i deres profil, men også at det ikke er noget, de har udgivet før. Så f.eks. kan en fantasy-bog være med en anden vinkel på fantasy, end de plejer at udgive (men stadig samme genre). Jeg kan læse, du tænker i betalingsforlag. Det er blevet mere almindeligt at tage for givet, at man skal betale for udgivelse (og bruge books on demand-konceptet). Men sådan er det slet ikke Held & lykke med jagten på et godt forlag. |
|
|
Hej Søren.
Så er den fantastiske dag nået, hvor jeg er færdig med at skrive på min fantasy-bog. Den har været på vej godt et år. Jeg ved godt, at der nu er en masse der sikkert skal rettes og skrives om og sådan noget, men jeg har nogle spørgsmål til hvordan jeg gør. Lige nu har jeg et par personer til at læse den igennem og give kritik og finde fejl og. lign. Jeg er i tvivl om, om jeg selv skal finde ud af hvordan kapitlerne skal være, om der skal være " eller -ved tale. Om der skal være linie skift ved dialog og alele mulige andre spørgsmål om layout. Når jeg så synes jeg selv er helt tilfreds, hvad gør jeg så? Skal den sendes ind i papirudgave eller på usb-stik eller hvordan gør jeg? Skal dens layout være færdigt når jeg sender den ind. Måske har du svaret på nogle af tingene før i debatten. Håber du kan finde ud af mine rodede spørgsmål....og ja jeg er meget glad over at være kommet ¨så langt...det har været en fantastisk oplevelse...som vil blive endnu mere fantastisk hvis nogen måske vil udgive den venlig hilsen Blessing |
|
|
Hej Blessing,
Et rigtig stort tillykke! Det er sådan en glad følelse, når man er færdig og kan lide resultatet Da jeg i 2008 arbejdede med et forlag, var det - ret - meget op til mig, hvordan direkte tale skulle markeres (og lign.), men det kan godt kun have været det forlag, jeg arbejdede med. Jeg vil gerne sige det på den måde, at det skal passe til resten af bogen. Hvis du laver gåseøjne ved direkte tale, bliver teksten hakket mere i stykker, til gengæld behøver du ikke altid et linjeskifte ved hver ny replik (replikken kan komme i forlængelse af fortælleren) - det mener jeg i hvert fald. Så hvis du har dialoger med korte sætninger som: "Gå hen til bilen", "okay", "følg den bil" - så bliver det måske for voldsomt med gøseøjne. Der vil jeg foretrække bindestregen. Det, jeg lægger op til her, er, at hvis du laver et godt stykke arbejde, hvor der er sammenhæng og alt er rettet igennem til perfektion, så kan du godt argumentere din sag overfor et forlag. De vil altid foreslå rettelser, og dem er det en ret godt idé at følge. Men, uanset hvor meget man knokler, vil de altid foreslå rettelser, så det kan man ikke undgå helt. Omk. indsendelse. Gå ind på forlagenes hjemmesider, og se deres guide i indsendelse til netop dem. Hvis der ikke ligger en sådan guide, vil jeg fravælge forlaget, for det er et tegn på professionalisme, at den er der. Der vil stå, om de ønsker papir eller elektronisk. Noget forlagene går op i er, hvorfor du vælger netop dem. Det må der gerne være en grund til, så læs nogle af deres seneste bøger, og se om de har udgivet noget beslægtet tidligere, eller måske meget det samme. Uden at vide det helt, vil jeg tro, at I sammen finder ud af layout, med forlaget som den styrende. De har sikkert mange idéer til alle dele af processen med udgivelse Det vigtigste er, at du retter igennem til perfektion, sådan som netop du synes, at bogen skal være. Igen, tillykke, og nyd dit værk! Venlig hilsen, Søren |
|
|
Hej Søren.
Tak for svaret. Når du skriver retter igennem til perfektion, så læser jeg: kommafejl, stavefejl, bommerter, manglende sammenhæng i tekst, god opdeling i kapitler.....er der andet jeg skal have med? Jeg har ikke noget navn til bogen.... Omkring illustrationer...hvad tænker du om, at der kommer tegninger i, lidt som i Brd. Løvehjerte m.f. jeg er bange for at videregive nogle billeder til læserne,som ellers skulle lave deres eget billede i hovedet når de læser, men det kunne være så flot at få tegninger med. Kender en meget dygtig tegner....hvordan foregår det så ved evt. salg af bog, skal tegneren så have penge hver gang der bliver solgt en bod eller? Ved du hvor meget af en bogs salgspris der går til forfatteren, hvis det nogensinde kommer så vidt. Kan man tillade sig at lave en lidt åben slutning i bogen, fordi man tænker at der er kød nok på til en mere med de samme personer... Venlig hilsen Blessing..... |
|
|
Hej Blessing,
Super vigtige spørgsmål, nogle af dem er nemme at svare på, andre er mere op til den enkeltes mening. Men lad os starte med forfatterens honorar, da jeg sidst besøgte forfatterforeningens hjemmeside anbefalede de min. 15% af bogens originale pris til forfatteren - det betyder, at hvis en forretning sætter bogen på udsalg, er det ikke 15% af udsalgsprisen, men af den fulde pris! Nogle forlag har en fast procentsats, der ikke er til forhandling, og det er jo nemt. Men især omkring forskud er forlagene (nogenlunde) til at forhandle med. Forfatterforeningen anbefaler (tror jeg stadig de gør), at 1/3 af den forventede indtægt for det samlede salg gives til forfatteren i forskud - altså ved en aftale om udgivelse. De diste 2/3 af det forventede salg afhænger så af, om forventningerne indfries. Det med navnet skal du slet ikke bekymre dig over, det er tit godt at vælge navnet, når du kender dit værk - jeg har ændret navnet på min 2 gange, fordi bogen ændrede sig. Illustrationer ... jeg er i gang med H.C. Andersens samlede eventyr, hvor der er simple illustrationer, streg-tegninger. Det virker fint, fordi tegningerne understreger en historie vi faktisk godt kender (Den Lille Havfrue f.eks.) men ved en ukendt historie skal de selvfølgelig ikke afsløre for meget, og din pointe om læserens egen fantasi er god og vigtig. Det er op til en vurdering, jeg ved ikke hvordan afregning til illustratorer foregår, men jeg kan forestille mig, at I kommer til at dele indtægterne i det ene eller andet forhold. Personligt er jeg mest til helt simple illustrationer, og gerne uden farver - netop fordi jeg gerne vil have lov at tænke. Du har fat i de rigtige ting omk. rettelser. Når jeg skriver til perfektion, er det fordi, det virker professionelt at have gjort det meget grundigt, men det ved du jo Lav endelig en åben slutning, hvis du har planer om at skrive en fortsættelse! Så er der noget at glæde til. Men så skal fortsættelsen også komme, hvilket jeg ikke tvivler på, den gør. Held & lykke! |
|
|
hejsa
jeg ville høre om du evt kan hjælpe mig jeg har skrevet digte i nogle år og vil gerne ha dem udgivet og jeg er i gang med at skrive en novelle som jeg også gerne vil ha udgivet kan du hjælpe mig om hvor jeg skal henvende mig for at evt få det trygt ? hilsen nick Löfberg |
|
|
Hej alle.
Jeg har skrevet dagbog i en del år. Samtidig har jeg skrevet ting og sager ned, som jeg har oplevet de sidste par år.. Jeg har haft psykiske problemer. Jeg kunne godt tænke mig at skrive det lidt som en biografi. Og få den røde tråd frem, fra barndom til i dag (20 år) Men hvem ville man skulle kontakte? Jeg har søgt lidt på krak på "forlag" men der kommer en masse computer sider frem Man skal vel ikke skrive manuskrift på en biografi vel? Jeg er lidt i tvivl om hvordan man begynder det hele. Håber nogle kan hjælpe. Mvh |
|
|
Hej Søren.
Lige et spørgsmål mere omkring udgivelse. jeg har kigget på forlaget Siesta, som jo gerne vil være behjælpelige med alt, bare man betaler for det....kender du noget til det forlag og hvordan de arbejder...om det er noget brugbart.....jeg har lige pt. min bog til gennemlæsning hos to forskellige personer og venter spændt på deres kommentarer. jeg har gennemgået den med tætte kam og fjernet og rettet en del ting. jeg er lidt euforisk ved tanken om, at den er færdig og på vej...men også lidt bange for om nogen vil udgive den....du kender sikkert følelsen. Der er jo så mange fantastiske børnebogsforfattere i Danmark....hilsen Blessing... |
|
|
Hej Blessing,
Jeg kender (mest)Siesta af navn, men af de forskellige betalingsforlag er det et af de mere kendte, og de har vist et okay image. Det, jeg tænker, er, om du har prøvet grundigt ved de almindelige forlag først? En strategi kan være at sætte sig for at blive udgivet almindeligt, med det arbejde der ligger deri; forbedre og øve sig indtil man antages. Fordelen ved det er, at så kommer man til at tjene noget, og undgår den ret store risiko for at miste penge på sin udgivelse Men hvis det bare er sjovt at få sin bog ud, er betalingsforlag glimrende. Spændende med dine kritikeres kommentarer! Så rykker nerverne altid lidt på sig Hilsner, Søren |
|
|
Hej Søren.
jeg har sendt en mail til forlaget Rosinante, som gerne vil at jeg sender min manus til dem til gennemsyn, når det er helt klar. jeg har printet det ud igen, efter at jeg synes at alle rettelser var bragt i orden, men som du selv har skrevet et sted, så dukker der mange ting op, når skrifttypen er anderledes og det ikke længere er på skærm.....Det er en fantastisk proces at opleve...lige nu har jeg rimeligt meget ro på, for jeg synes selv det er ret godt, det jeg har lavet, og jeg har fået ro omkring, hvor lang tid det tager, før man er 100 % sikker og klar til at sende afsted....Den ro er dejlig... jeg skriver ikke bare for at få en bog trykt, men fordi jeg har et mylder af historier i mit hoved, og rigtig gerne vil være " rigtig" forfatter, så jeg går den slagne vej med afslag og rettelser og det hele og betragter det som en lære proces. Har overvejet om det vil være en god ide at tage på forfatterskole.... m.h.t respons...så er mine testpersoner ikke færdige , men jeg har fået lidt kritik allerede, som gjorde, at jeg faktisk så at hun havde helt ret i det hun sagde, og det tager jeg så med i min næste gennemgang... til sidst har jeg en hel bunke af udgaver af min bog, fra den spæde start til den er helt færdig...sjovt at kunne se den udvikling bogen har taget undervejs. det blev en lang skrivelse...takker igen for dine godesvar. det er en stor hjælp og tryghed at kunne skrive sine spørgsmål og tanker her |
|
|
Hej alle
Ligesom mange er jer andre her, ønsker jeg at udgive min bog. Jeg har kigget lidt rundt og jeg ved ikke rigtig hvilket forlag der vil være det bedste for mig. Min bog er endnu ikke helt færdig, men det er en science fiktion historie, og jeg vil sige det er en historie til unge/tenager. Hvis nogle havde en idé om hvor det ville være bedst for mig at søge "ind" henne ville det være dejligt hvis i kom med nogle links jeg kunne følge. Og så er jeg lidt usikker på om skal jeg sende alt det jeg har skrevet eller bare en lille "smagsprøve" på f.eks. 10 sider? Håber nogen kan hjælpe På forhånd tak Nicole |
|
|
Hej
Er helt ny her på siden. Men tænker om nogen kan hjælpe mig lidt med at få styr på hvad jeg skal gøre. Har et færdigt manuskript. Sendte det først til forlaget mellemgaard, som gerne ville udgive min bog. Men(hvilket overraskede mig)skal have et tilskud til udgivelsen! Ummiddelbart er det jo ihvertfald ikke det samme som selvudgivelse, da det jo hos mellemgård kommer ud i boghandlerne. Prisen er et engangsbeløb, som dækker det arbejde de har med korrekturlæsning, tryk, markedsføring ol. Men synes det er et dilemma. For det første er det rigtig mange penge for mig, og min bog er jo et resultat af et stort arbejde. Har ikke skrevet den for pengenes skyld, men synes heller ikke,at jeg vil betale for det arbejde jeg har lavet! desuden synes jeg ikke, jeg lige kan trække 15.000 ud af min families økonomi. På den anden side er jeg jo jublende over, at de har fundet mit manus. interessant nok til, de vil udgive den og lægge navn til den! Hvad gør en klog? Jeg har sagt "midlertidig" nej tak, men har fået lov til at vende tilbage med mit manus. hvis jeg ændrer mening. Gyldendal hgar efterfølgende afvist den. |
|
|
Hej Helmich
Jeg havde selv et færdiggjort manuskript klar for omkring et år siden. Jeg sendte det også ind til Mellemgaard og fik samme svar som dig. De skulle have 15.000 for at udgive den. Det er rigtigt, at det ikke er en selvudgivelse, da Mellemgaard er ude i boghandlerne og også synlige på andre anmeldersider og købe-hjemmesider, men det er også klart at der ikke er et lige so stort promotion omfang som hos fx Gyldendal eller Høst og Søn. En fra min familie valgte så til min fordel at lave sit helt eget forlag, fordi han også selv har skrevet bøger, og min fantasy-roman blev forlagets debutroman. Efterfølgende er det gået kanon godt for salget, og jeg er nu igang med efterfølgeren til min fantasy-roman. Jeg fik også afvisninger af forlagene Gyldendal, Høst & Søn osv, men det betyder ikke, at den ikke er god nok. Man skal tro på sig selv. Som sagt er det gået overraskende godt for salget af min bog, og jeg troede på den. Nu er vi ved at få den oversat til britisk engelsk. Mellemgaard er en mulighed, men hvis det var mig (nu ved jeg ikke lige hvilken genre der er tale om) så ville jeg først sende den ind til forlagene: Gyldendal, Høst og Søn, Carlsen, Ashehoug, Alvilda, Alrune, Politikken, Tellerup og evt. Borgen eller Lindhardt og Ringhof Forlaget. Men ja, det er en svær beslutning. Ps: Forlagene kan tage mange måneder om at svare tilbage. Tellerup eller Borgen er blandt de hurtigste og også blandt dine bedste chancer (hvis det altså er fantasy). Krimi så ville jeg nok satse på Ashehoug, tror jeg. |
|
|
Et spærgsmål til Thortide. kan du beskrive hvordan man laver sig eget forlag? hvordan kom i så ud i butikkerne og fik den solgt? Jeg tror vi er mange som gerne vil læse detaljeret om, hvordan I gjorde.
Venlig hilsen Blessing |
|
|
Til Blessing (og andre)
Det vil jeg meget gerne. Det var min far og min fars bror der havde tankerne om deres eget forlag. Min far brugte forinden tid på at sætte sig ind i reglerne, lovene, hvordan man får ISBN-numre til bøgerne, hvordan man laver hjemmesider osv. osv. Min fars bror sørgede for finanserne og havde tid til at køre rundt til forskellige boghandlere i jylland. Jeg satte mig ind i de forskellige bogkæder, bogtrykkerier og bogformater der fandtes. Til sidst kontaktede vi to tegnere: min veninde ved navn Joanna McIntyre som tegnede kortet i bogen og Jesper Ejsing samt Emil Landgreen der illustrerede forsiden. Det var dog heldigt, at Jesper Ejsing viste interesse for bogen, da forsiden er meget, meget vigtig. Samtidig har en bekendt hjulpet med redaktion af bogen, en ven ved navn Olav har sørget for kontakterne til medierne og en anden ven har sørger for lokaler til pressemøder og andre kontakter. Vi fandt et trykkeri ved navn Toptryk Grafisk: www.toptryk.dk Vi fik først 300 bøger, da vi ikke ville brænde inde med alt for mange. Nu har vi fået trykt 1300 bøger i alt. Herefter arbejde jeg i en boghandel, og han hjalp os med at sende bøgerne ud til andre boghandlere osv. Nu kom det sværeste, at få bogen ud til folk og mulige læsere. Vi fik bogen lagt ind på BiBi(boghandlernes system), sendt den til Dansk Biblioteks Center, Boggnasker, Boglabyranten, Troldspejlet, DR 2, TV 2, Politikken og Onsdagsavisen. På udgivelsesdagen var jeg i TV2 med bogen, og det hjalp helt vildt. Efterfølgende har vi skrevet til boghandlerne rundt om i jylland, besøgt dem personligt og pga. indslagene i fjernsynet har mange af dem selv henvendt sig hos os. Alt i alt er det totalt tidskrævende, og du kan umuligt gøre det alene. Forsiden er vigtig. Du skal selv skrive personligt eller opsøge alle boghandlerne selv. Du skal være heldig at vække mediernes interesse. Jeg har været meget heldig, at jeg faktisk havde så mange kontakter og venner der kunne hjælpe mig. Undskyld det lange oplag, men det var så min historie indtil videre fortalt så hurtigt som muligt. I er velkommen til at spørge yderligere. Der er en masse små deltajer man skal undersøge, evt på internettet eller købe bøger omkring udgivelser. Håber det giver mening alt sammen. |
|
|
Hej Thortide
Tak for dit svar. Ja det er nemlig en super svær beslutning, da man jo så gerne vil have udgivet sit manus. Men tænker at jeg vil tage det med mig som noget positivt og sende mit manus videre, for Mellemgaard ville vel ikke ligge navn til en udgivelse, hvis ikke de synes det var et godt manus. |
|
|
Hej Trortide.
Takker for dit lange svar. ja du har godt nok været heldig, at du har haft så mange til at hjælpe dig: Mit næste spørgsmål er: Når du nu har dit eget forlag, udgiver du så andre forfatteres bøger? Tænker, at hvis I kunne gøre det en gang så kunne i nok også gøre det flere, og så kunne vi spirende forfattere måske få en chance hos jer? Mange hilsner Blessing |
|
|
Hej Blessing
Nu er det vigtigt at understrege, at jeg ikke er direktøren eller ansat i forlaget. Det er aldrig godt som forfatter at være økonomisk eller redaktionelt bundet til selve forlaget. Dette kan forårsage forskellige barrierer med fx søgning af legater osv. Jeg mener, at det er forlagets ide i fremtiden at kunne udgive andres bøger. Forlaget hedder Forlaget Tidemands, og inde på hjemmesiden: www.soelvklingesaga.dk finder du direktørens navn og en underside, hvor du kan kontakte forlaget direkte. Her kan du prøve at spørge dem. Jeg kan desværre ikke sige god for noget som helst, da det er vigtigt at understrege, at jeg kun er forfatter. Forlaget er uafhængig af mig, og det er dem der tager sådanne beslutninger. De (Forlaget Tidemands) skriver således på deres hjemmeside: TIL FORFATTEREN! Vi udgiver alle typer af bøger. Hvis du har en ide og kan overbevise os om den, får du hurtigt et go, eller no go! Vi er et alternativ til de store forlag, som skriver til det snævre danske marked, og har store omkostninger til administration og produktion. Vi arbejder ud fra de nyeste produktionsprincipper i LEAN og BOD/POD. Vi holder fast i gammel dansk bogproduktion, men har tiltaget os de seneste nye moderne layout og offset principper. Så du skal da kontakte dem og spørge dem Mange hilsner Thortide Ps: hvilken genre skriver du i? |
|
|
Hej Thortide.
Tak for svaret. Jeg skriver en slag fantasy....to verdener, det gode mod det onde og så har engle en central betydning i bogen. Jeg har ideer til flere bind med samme hovedpersoner, hvis den slår igennem.Hvad hedder din bog? V.H. Blessing |
|
|
Hej Blessing
Det lyder da godt, lige noget for mig. Elsker sådanne genrer. Det er altid godt at kunne fortsætte på en serie, hvis den slår igennem Min bog hedder Sværdenes Kalden, og det er første del af Sølvklingesagaen. Serien er planlagt at udkomme i fire bind, og jeg er i fuld gang med bind 2. Venlig hilsen Thortide |
|
|
Hej Thortide.
Det lyder fantastisk spændende....Når du har planlagt 4 bind, har du så helt fra starten styr på hele historien, altså alt hvad der skal ske i de 4 bind? og hvordan bærer du dig ad med at holde styr på det hele. Jeg kan god have lidt svært ved at styre mine personer.....og det store overblik...har du en god fidus du vil dele? V.H. Blessing |
|
|
Jeg er ved at lægge sidste hånd på illustrationerne til en børnebog.
Det er en billedbog med 34 rim, remser og vers. Jeg vil gerne have den distribueret både hos SAXO og i butikker. HVAD GØR JEG helt konkret ??? |
|
|
Hej Blessing.
Undskyld dette sene svar. Tror ikke at den registrerede mit svar midt i december af en eller anden årsag Tusind tank. Jeg havde først styr på bind 1 fandt så ud af, at det skulle blive en saga på fire bind. Siden da har jeg haft styr på handingen af hvert af de fire bind, men der er selvfølgelig stadig nogle detaljer, der lige skal rettes ind og ordnes før begyndelsen på hvert bind. Jeg har en rimelig god hukommelse (ihvertfald angående min bog), og har ingen problemer med at huske mine ideer, men at huske dem på det rigtige tidspunkt, er selvfølgelig det sværeste. Derfor er min computer (og mange backup filer) fulde af nummerede dokumenter, noter, tidslinjer, navnebilioteker, personindeks og handlingsideer. Samtidig flyder der med noter, kort, skitser og impulsive noter under mit skrivebord og andre steder, som jeg så månedligt holder styr på. Det er min måde, hvorpå jeg kan huske det hele. At lave orden på sin computer og herefter skrive sine noter og ideer ned, kan klart anbefales, men det tager tid. ¨ Hav altid en blok, telefon, papir eller ipad ved hånden, og skriv så dine ideer ned. Find et sted at liggge dem omkring computeren, og så husker du dem. MEN husk at holde orden på dokumenterne i computeren, ellers går det helt i kaos hilsen Thor PS: jeg hører enten musik eller ser fantasy-film når jeg skriver (helst ringenes herre) for at afklare mit sind og tanker |
|
|
Hej Thortide.
tak for svaret. Har selv et roder skrivebord...så kender det godt....jeg tænker, at hvis det her skriveri skal blive alvor,( læs: hvis min første bog bliver udgivet og jeg skal skrive mere) skal jeg har et ordentligt sted at side, med en væg hvor man kan hænge ting op, ¨å det bliver lettere at holde trådene sammen. Jeg arbejder bedst om morgenen, står tidligt op, nyder freden og mørket...en god kop te og så igang.....jeg er ingen ørn på pc..men kan godt se fidusen i at bruge den til noter m.m. Jeg har en bog jeg skriver ideer ned i....alt hvad det dukker op....har back up på min pc....efter grim oplevelse hvor jeg ikke kunne finde den første del af bogen...panik...panik. Har du overvejet...eller kender noget til gode forfatter kurser....lidt uddannelse? V.H Gitte |
|
|
Et godt værktøj til at holde styr på sine karakterer, sin tidsline, sit plot, sine kapitler og scener mv er det gratis program yWriter 5.
For mig var det en åbenbaring, da jeg fandt det! http://www.spacejock.com/yWriter5.html |
|
|
Tak til Bastar for den gode information
|
|
|
Hej.
Jeg har skrevet en gyser for de små, på 9 tætskrevne a4 sider, plus to billeder. Den handler om et væsen der laver nogle store spor efter sig, og om nogle mystiske og uhyggelige ting der sker i skoven og ved sommerhuset, hvor famillien er på vinterferie. Jeg har læst den for min familie, og et par andre som var meget begejstret for den. Jeg synes derfor det kunne være sjovt, hvis man kunne få den udgivet. Den er ikke specielt pædagogisk, men den kan få både børn, fra 7 år og opefter, og voksne til at lytte efter og være underholdt. Hvordan kommer jeg igang med, at forsøge at få den udgivet? Med venlig hilsen Faruk |
|
|
Hvis du læser denne side igennem er der mange hints, men i korte træk: Send din bog til et forlag. Undersøg evt. først om forlaget udgiver børnebøger til din målgruppe.
Nogle forlag tager betaling for at udgive bøger, men betal kun, hvis du er OK med, at du i givet fald ikke kommer til at tjene på bogen og få anerkendelse for den. De seriøse forlag tager ikke betaling, men giver ofte afslag. |
|
|
Hej Søren. Ved ikke om du stadig skriver her, men vil lige fortælle at
efter halvandet års arbejde, er jeg endelig,endelig nået dertil, at min bog er færdig, gennemlæst,gennemrettet igen og igen og er klar til at blive sendt ind...puha...jeg får nu mavepine af skræk...tænk hvis man ikke kan lide den....det har været en fantastisk proces...og benhård.... sender den nok til Rosinante , med mindre nogen har et bedre forslag venlig hilsen en glad Blessing |
|
|
Hej Blessing,
Jeg læser mere herinde, end jeg skriver for tiden. Men - stort tillykke! Det er et rigtig stort øjeblik, du er nået til. Man kan begynde at græde og ryste og fryse det øjeblik. Stort held og lykke! |
|
|
tak skal du have...håber det går godt med dine skriverier derhjemme....det er helt klart at denne side har været med til at få mig til målet....der har været så mange tvivls tidspunkter, hvor jeg ikke helt har troet på det, men så har jeg læst lidt herinde, og så har jeg fået modet på at skrive videre.
men processen er jo slet ikke til ende,for nu begynder skrækken for at blive afvist. men igen..som du selv har skrevet...harry Potter blev afvist flere gange, inden nogen ville udgive den..... |
|
|
Til Blessing
Du skrev på et tidspunkt omkring efteruddannelser. Jeg er selv kun 18 år, og var 15 år, da jeg begyndte at skrive på min saga, men for nylig fik jeg at vide fra en anonym underviser(fra en af de store forfatterskoler i sjælland) at jeg under alle omstændigheder ikke skulle gå på forfatterskole. Han sagde, at jeg skrev frit, godt og at mit sprog var "uspoleret". Det var præcis de ord han brugte. Man kan jo altid lære mere om sprog, komma, dansk og litteratur, men forfatterskoler er jeg blevet kraftigt anbefalet ikke at gå på. Bare noget at tænke over... Angående udgivelsen og frygten for at blive afvist. Nu er jeg snart færdig med efterfølgeren til min saga, og jeg er igen ved at tjekke nogle af de store forlag, men det er svært. Jeg blev afvist af næsten alle de danske forlag, da jeg sendte min første bog ud, men alligevel har min saga Del I solgt over 1000 eksemplarer i Danmark alene på tre måneder i et lillebitte forlag, hvilket er en udmærket start. Så husk på, alle sammen, at det ikke er forlagene der bestemmer, om jeres bøger er gode eller ej. Følg jeres intuition. Følg jeres forfatterlyst. Tro på jer selv. Venlig hilsen (og gode ønsker) fra Thor |
|
|
Hej Thor.
Det er da super godt gået.....og flot at du er i gang med næste bind....kan ikke huske om jeg allerede har spurgt, men har du hele historien færdig inden du begynder at skrive...og fik du nogen kommentarer fra forlagene, når de returnerede din bog? Er der udgivet andre bøger på dit forlag siden vi skrev sammen sidst? hvordan med forsiden...havde du selv lavet en/fået en til at lave den? Hvor lang tid gik der, fra du sendte ind til du fik afslag? hvor mange kr. får du pr bog? eller procenter? synes jeg har tusindvis af spørgsmål, nu hvor jeg er nået så langt....håber du har lyst til at svare på nogen af dem. Skriver du hver dag? venlig hilsen Blessing |
|
|
Hej Blessing.
Godt at skrive herinde igen Da jeg skrev bog 1, havde jeg kun planlagt den ene bog, men handlingen til de tre andre bøger (altså fire i alt) lå snart fast i mit hoved kort efter færdiggørelsen af bog 1. Dvs at nu, når jeg sidder og skriver bog 2, ved jeg altså også i grundlæggende træk, hvad der skal ske i bog 3 og bog 4, men ikke helt præcist, hvordan det skal ske. jeg skriver lige nu i fantasy-genren, og her er det rigtig vigtigt at man har planlagt meget, da der skal ligges masser af spor og små ledetråde ud allerede i de første bøger... Forlagene giver meget korte kommentarer... Sjældent god kritik. Alvilda, Carlsen og Tellerup var de bedste, synes jeg, men igen det er kun inden for fantasy-genren, at jeg har prøvet jo. Forlaget, der udgiver min bog, er yderst lille og udgiver lige nu kun min bog, som sagerne står. Forlaget blev lavet i forbindelsen af min bog, fordi de syntes, at det var urimeligt at ingen danske forlag turde tage chancen på den... Jesper Ejsing og Emil Landgreen har tegnet coveret på min bog, og er nu igang med det næste, De er dyre, men supergode (i hvert fald ingen for fantasy-genren, og her betyder et spændende cover ALT) Små forlag tog ca. ½ til 3 måneder om at læse min bog. Store forlag tog 3 Hvor mange kr jeg får, kan jeg ikke lige svare på her, men det er normalt at forfattere får mellem 14-18 % år. bog tror jeg... 16 % er ganske normalt inden for fantasy-genren. Jeg får en anelse mere, da forlaget kun satser på min bog og til dels blev lavet for at udgive min bog (men planen er, at de skal udgive andre bøger i fremtiden for at give forfatterspirer nye chancer). Jeg skriver aldrig hver dag... Stephen Hawking sagde, at "man skal skrive 5 timer hver dag for at være en rigtig forfatter"... Jeg er uenig... Man skal skrive, når man kan, og det er det jeg gør. Altså jeg skriver, når jeg har gode ideer. Jeg studerer ved siden af... Så nogle gange går der flere uger uden at jeg skriver, og nogle gange skriver jeg 50 sider på en uge... Sådan er mit system. Hver forfatter skal finde sit system. Bare stil spørgsmål.. Jeg svarer så godt jeg kan, men forfatter-verden er også ny for mig. jeg føler først lige, at jeg har bevæget mig ind i den Venlige hilsner |
|
|
Hej Blessing
Lige lidt mere... Det tog mig lidt mere end et år at skrive min første bog, men det tog 2 år at udgive den... Først rettede jeg på den i et halvt år, sendte den ud til forskellige forlag i et helt år (uden positive resultater, kun forlaget Carlsen fortalte mig, at de muligvis kunne udgive det omkring 2013, og på dette tidspunkt var vi i 2010 ca). Det sidste halve år brugte jeg så med det lille forlag, som jeg helvigvis fandt, og så fik jeg endelig udgivet min bog. Det er en hård rejse... Jeg husker tilbage på den med ærefrygt, skræk, sorg, men også en ubeskrivelig glæde og lykke, da min første bog så blev udgivet i 2011. Så det er det hele værd! Det går hurtigere med anden bog dog (indtil videre) Jeg mener, at du skrev i fantasy (klart min yndlingsgenre). Jeg er blevet anbefalet Alvilda forlaget af min tegner, men også Tellerup og Carlsen af andre. Du skal dog tjekke Tellerups hjemmeside først, da de har nogle bestemte regler for bogens opsætning og grammatik som man SKAL overholde, - ellers læser de ikke manuskriptet... Fx skal man skrive i "" når der laves direkte tale ved Tellerup, hvilket jeg ikke bruger i min fanyasy-serie, jeg bruger - i direkte tale, da jeg finder det bedst og mest i balance med teksten. Det varierer fra forlag til forlag, om de vil have bogen på skrift eller vedhæftet fil over email. Så det er bedst at undersøge deres hjemmesider. Glæder mig til at høre mere. Jeg selv venter spændt på svar fra Alvilda og legater... Det er altid spændende. Thor |
|
|
Hej Thor.
Tak for dine gode svar....super, at man kan dele sin viden med andre her. Vender tilbage |
|
|
Hej!
Har selv netop modtaget # 2 afslag på en skønlitterær bog (264 A-4 sider) det har taget mig lidt over 2 år at skrive. Når ens "barn" afvises bliver man naturligvis berørt. Men at læse denne blog giver mig blod på tanden til at fortsætte med at finde FORLAGET, som tror ligeså meget på mit projekt som jeg selv Ville ønske forlagene havde resourcer/kapacitet til at give tilbagemeldinger... For afslagene fylder ikke nær så meget som nysgerrigheden efter at vide, hvad man kunne have skrevet bedre eller anderledes. På med handsken...Og videre ud over stepperne! Et eller andet forlag sidder og venter på netop vores projekter ~Anderz |
|
|
Hej Anderz.
Forstår godt din frustration...går selv og venter på svar....med sommerfugle i maven og flere historier i hovedet....hvad handler din bog om? hvilke forlag har du fået afslag fra? jeg tænker meget på, at Søren jo skriver at Harry Potter blev afvist så mange gange inden det lykkedes....så skriv løs og giv aldrig op |
|
|
Hej Blessing,
Det er en skønlitterær historie. I udgangspunktet ikke ment som noget der skulle udgives. Skrivningen var mere en måde at bearbejde en del mere eller mindre traumatiske oplevelser på. En ven (journalist) af mig fik lov at læse det og syntes jeg skulle overveje et få den udgivet. Og så blev det alvor... Overvejelserne om udgivelse og selve processen med at få den færdig har været spændende, bortset fra at jeg nu har fået den tilbage fra både Gyldendal og Politikens Forlag. Men de to forlag er mastodonter, og de kan vælge og vrage. Håber på at heldet er med mig hos et af de mange andre forlag. Korrekt: En ENORM masse af de store bøger er blevet afvist en del gange inden relativt små forlag tog chancen. Myten om Harry Potter har jeg også hørt. Der blev sågar lavet en dokumentar om det. Krydser fingre for at du får positive nyheder fra dit forlag. Tro på det! ~Anderz |
|
|
Hej igen.
Jeg har læst mange steder, at sådan nogle som Gyldendal slet ikke gider læse hvad folk sender ind, fordi de er så store, og fordi de ikke gider lukke særligt mange nye ind...men der findes jo forlag som specifikt udsender den slags literatur, som du har skrevet. Det skulle du måske overveje at prøve. Jeg har selv været rundt om en masse forlags hjemmesider, for at se, hvad de udgiver og hvordan de gerne vil have det, og jeg valgte Rosinante, fordi de har 6 forskellige forlag i samme hus...så måske kunne den finde en plads der...men hvis de ikke vil have den, har jeg en hel liste, som jeg så prøver. Jeg rumler med nye ideer til flere bøger, og tænker, at jeg snart starter op igen på en, selvom jeg ikke har fået svar. v.h. Gitte |
|
|
Hej Blessing og Anderz
Det er super spændende det hele! Vil meget høre fra jer, hvordan det kommer til at gå. Har dog læst nogle artikler, som jeg lige vil dele med jer: Amazon... I kender garanteret godt Amazon, som en enorm boghandler på nettet med både bøger i faste former og mange, mange e-bøger. Nu er Amazon gået i krig mod forlagene i hele verden, dette startede da den største boghandlerkæde i USA gik ned i kampen mod e-bøger, og nu vil Amazon selv udgive bøger. De udgiver bøgerne gratis, udgiver alle slags bøge og alle de modtager, læser en smule korrektur og alle udgivelsesomkostningerne er gratis, fordi de er ikke rigtig af nogle. Herefter sælger man forfatterens bøger på E-bog "kindlefire" og der er også mulighed for at køberne kan bestille den i bogform. Forfatteren får 70 % af fortjenesten ved alle e-bøger og Amazon tager de 30%. Herefter kan man betale ekstra penge for at ens bog kommer på top 10 liste osv osv. De er muligvis en stor udfordrer til forlagene. Amazon kan agere som forhandler, rådgiver, trykkeri og forlag på samme tid. Her er nogle artikler: http://www.comon.dk/art/165043/nu-vil-amazon-ogsaa-vaere-et-forlag http://www.comon.dk/art/199186/amazon-gaar-til-angreb-paa-forlag Det er en mærkelig tanke, synes jeg. Det med e-bøger og Amazon. Men synes bestemt det er værd at have i baghovedet. Det kan måske blive fremtiden. Amazon har fat i noget, som mange forlag har svært ved at konkurrere i mod. Måske ikke så meget i DK i endnu, men det kommer snart. Venlige hilsner Thortide |
|
|
Hej Thorhide.
takker for oplysninger...fedt at vi kan hjælpe hinanden i den her jungle |
|
|
Hej derude.
Er der nogen af jer, der har udgivet eller hørt om forlaget Mellemgaard? De vil jo have et bidrag for at udgive. Jeg har to bøger ude, de er også på en masse biblioteker. Og det er dejligt, at de bliver læst. Jeg er færdig med en tredie, og nu er det jeg ikke helt ved, hvor jeg vil have den udgivet. Det forlag der udgav min andre bøger er ikke aktuelt lige nu. Den skulle havde været udgivet her til sommer men redaktøren er blevet syg. Jeg er lidt utålmodig, og skal jeg til at sende den rundt, går der jo lang tid. Jeg skriver ikke for at blive rig, men der skal da være lidt overskud. Mellemgaard laver et oplag på 800 bøger første gang. Men jeg har slet ingen ide om hvor mange, de kan sælge. Tror ikke jeg har læst noget, de har udgivet. Har tænkt på om jeg skulle sende til Modtryk, men måske er det for stort? Min bog er en spændings/drama bog om udnyttelse af børn i bla. thailand. Har i nogen forslag for jeg er meget i tvivl, om hvad jeg skal. Mange hilsner Sommer13 |
|
|
Hej sommer 13.
hvor dejligt for dig, at du har fået to bøger udgivet allerede. Jeg har lige fået mit første afslag. Det sved lidt, men sender i dag til et nyt. Der er jo en masse forlag man kan sende til, så du må nok starte fra en ende af, også håbe. Jeg har fået afslag fra Rosinante...som jo er flere forlag i sammen hus. Har du selv betalt hos Mellemgaard, da du skulle have de første bøger udgivet? Jeg troede, at man var i dialog med sit forlag, og fik oplyst hvor mange bøger, der sælges og sådan. hvad hedder de bøger, du har fået udgivet? pøj,pøj, du er jo allerede langt i forfatterprocessen. Må man spørge, hvad der har været af økonomi i de første bøger... mange hilsner Blessing |
|
|
Hej.
Mine første bøger blev udgivet på et lille forlag. Jeg betalte ikke selv for at få dem udgivet. Kun for at få læst korrektur, og det har været en meget stor læring. De kom ud i et mindre oplag, men kom jo på bibliotekerne, så de bliver læst. Jeg kan på ingen måde leve af det Mine første bøger er: Monas hjerte og Tvekamp. God dag derude. |
|
|
takker for info...hvad hed det lille forlag du udgav på første gang? måske du skal kigge på siesta, de har nogle tilbud ,du måske kan bruge.
v.h. og bare skriv løs, selvom den 3. ikke er udgivet endnu. kim Fupz Aakeson siger, at når man skal, så skal man, så bare skriv løs.....prøv at finde hans ti bud...de er sjove og gode |
|
|
Et lille tip til alle, der gerne vil udgive: overvej, om ikke det er en god idé at starte med en udgivelse i eBogsformat?
Når man udgiver på det format, så bliver alting meget billigere og man såtr ikke med den samme risiko. Både via saxo.com og andre kan man udgive sine værker ganske gratis og får 70% af salgsprisen minus moms, så det er altså en rigtig god måde at starte på. Send mig gerne en mail på perholbo@gmail.com for uddybning. Jeg sælger selv ebøger både på dansk og på engelsk og finder det meget givende (også økonomisk set) og hjælper gerne andre videre... mvh. Per Holbo |
|
|
Hej.
Mit forlag hedder Dark light. Jeg kan kun sige, jeg har været meget glad for det. Især korrektur læsningen. Uden den hjælp var mine bøger nok ikke kommet ud. En masse ris er god læring. Det kræver bare god tålmodighed, men det gør alt ved at skriv/udgive Hilsen Sommer13. |
|
|
Hvad med forlaget Gallo, jeg har hørt at det ikke koster andet end medlemsskab (150kr) at udgive hos dem, har folk gode eller negative erfaringer med dem, eller har I afskrevet dem på forhånd?
|
|
|
Har nogen kendskab eller erfaring med Siesta? har fået oplyst at det koster 50.000 kr at få sin bog udgivet hos dem, men så sørger de for alt....det er da en god sum penge
er der andre forlag som udgiver men til mindre beløb? tænker ikke e-bøger. Venter på svar fra ABC-Forlaget..... har kigget på Dark Light, men de er da også dyre....bliver efterhånden lidt utålmodig...men ved godt at det er en lang rejse, som måske ikke fører til noget i den sidste ende....lidt pesimistisk lige nu. hilsen Blessing |
|
|
Hej.
Var lige inde for at kikke på Dark light. Ja det er godt nok blevet dyrt. Jeg betalte for den dyre hjælp, men det var slet ikke så meget. Jeg var som sagt før meget glad for den hjælp, jeg fik. Jeg forstår godt, at de har sat prisen op, for de bruger mange timer på det. Men ja, det bliver meget dyrt med deres nye takster. Man behøver ikke bruge deres forlag, når bogen ender med at blive super god. Jeg selv valgte det nu til mine to udgivet bøger. Forlaget Mellemgaard tager 15,000kr. og deres første oplag er på 800 bøger. Men man er jo ikke sikker på, om der bliver solgt så mange. Dark light havde første oplag på 200 bøger. Det er en svær opgave at få udgivet sine bøger, der er jo en masse der skriver i dag. Men lykkes det til sidst, er det en fed oplevelse, at se sin bog på biblioteket. Hilsen Sommer 13. |
|
|
ja det kan jeg forestille mig
kan du ikke prøve at uddybe den hjælp du fik og hvordan det foregik. på forhånd tak...Blessing |
|
|
ja det kan jeg forestille mig
kunne godt tænke mig at låne dem på biblioteket. kan du ikke prøve at uddybe den hjælp du fik og hvordan det foregik. på forhånd tak...Blessing synes det er flto at du er ved 4. bog.hvor meget tid bruger du på at skrive? |
|
|
Den måde man får lavet korrektur, er sikkert den samme som på et hvilket som helst andet forlag. Her tager de bare penge for korrektur læsningen, dvs. her er det bare en anden måde at få tilskud på. Jeg har betalt begge gange for fem korrekturlæsninger. Første omgang er det handlingen, om den hænger sammen, om der er mange af de samme ord, eller ligegyldige ting. Man laver måske 10 sider pr gang. Hvor man så må omskrive, hvis handlingen ikke er god nok. Det har jeg lært en masse ved. Anden gang går det lidt stærkere, måske lidt omskrivning. de sidste tre gange er det kun forlaget, der korrigere, feks. formatering, tegnsætning og andre småting.Når et forlag udgiver en bog, skal alt jo helst være i orden. Dårlig omtale går jo også ud over forlaget. Det er altid godt, at få læst bogen igennem af en anden, man bliver blind, for de fejl man selv har lavet.
Jeg har taget et par ugers orlov de to sidste gange, hvor jeg har skrevet 10 timer om dagen. Og derefter har jeg skrevet, når jeg havde tid. Så retter jeg mange gange. Sidst fik jeg læst den op over nettet. Min første bog udkom i 2008, så ca. en bog om året, er det blevet til. Det der tog længst tid, var korrekturlæsningen. Næsten et år, før vi var klar til udgivelse. Forlaget var ikke så hurtige... men der er jo også andre end mig. Hvis jeg ikke tager min orlov med, ja så løber det ok rundt. Tvekamp og Monas hjerte. Held og lykke. |
|
|
Er der slet ingen, som har erfaringer med Forlaget Gallo v/Lone Eggers? Så vidt jeg kan læse på deres hjemmeside koster det kun 250kr. at få et manuskript bedømt og evt. udgivet hos dem. Så der er jo en del penge at spare i forhold til Mellemgaard og Dark Lights, men hvordan er de bøger, som de udgiver, er de af ok kvalitet? Er Forlaget Gallo de rene amatører som I afskriver på forhånd eller er de hver at undersøge nærmere?
|
|
|
Jeg må sige, at hele tanken om at man skal betale for at få sin bog udgivet er yderst besynderlig. Det svarer til, at Dynelarsen forlanger penge fra fabrikanterne, før han vil sælge deres varer. Det er altså meget mærkeligt??
|
|
|
jeg har talt med en " rigtig" børnebogsforfatter i går. ( rigtig, fordi han har fået flere bøger udgivet
kender ikke noget til Gallo, men vil gerne kigge nærmere. Hvis det koster omkring 25000 at trykke bogen i et oplag, forstår jeg vel godt at forlaget vil have nogle penge, hvis de er usikre på, om den sælger... overvejer stadig siestas tilbud men afventer svar fra ABC-forlaget. men god vind i sejlene til alle jer forfatterspirer derude. Det må da lykkes for en eller to.....af os alle måske hilsen Blessing |
|
|
Hej Blessing,
Jeg er slet ikke enig med dig i, at det er forståeligt, når forlagene forlanger penge for at *bedømme* om de vil udgive din bog eller ej. Og jeg er bestemt heller ikke enig i, at forlagene naturligt må forlange, at forfatteren bidrager med en del af investeringen, *medmindre* det samtidig giver dem en større andel af overskuddet. Det, der er sket i den danske bogbranche er, at forlagene simpelthen ikke har været hurtige nok og heller ikke fantasifulde nok til at omstille sig efter de nye forhold. Sagen er, at hvis jeg vil udgive min bog i 500 eksemplarer, så kan jeg bestille et trykkeri til at gøre det for omtrent 13.000 kroner, når vi taler om en standardroman på ca. 300 sider. Hvis jeg sælger bogen til 100kr. pr. stk. er pengene altså hjemme, når der er solgt 130 stk. Hvis jeg regner med at sælge færre end 130 stk. så skal jeg nok hellere lade være med udgive bogen. Hvis jeg så afleverer 7.500 kroner til et forlag for at få min bog udgivet og indgår en kontrakt, hvor jeg får 15% af salget (som er det mest gængse) skal jeg altså sælge omkring 850 bøger, før jeg har pengene hjemme, mens forlaget begynder at kradse overskud ind allerede når der er solgt 200. Jeg bærer altså risikoen og de tager hovedparten af overskuddet. Nu kan du jo indvende, at der er langt fra de ovennævnte 250kr. og op til de 7500kr. - og ja, det er der, men i den tid, forlaget har haft min roman til gennemsyn, skal de blot modtage 30 romaner, der *ikke* bliver udgivet og så har de igen pengene hjemme. For mig at se er der ganske ingen grund til at gå ind under et forlag, der forlanger penge for at udgive din bog, hvis du selv kan gøre det for det samme beløb og tjene hele overskuddet til dig selv. Og er du bekymret for, om din bog sælger nok, så bliver den effekt jo bare endnu større. Men her et tip: start med at udgive din bog i digitalt format, dvs. som eBog. Når din bog har vist sit værd som eBog, kunne det jo godt tænkes, at en eller anden webshop, såsom Saxo.com, kunne tænke sig at lege med og agere salgssted for dig. Kort sagt: hvis ikke forlagene begynder at oppe sig, så mister de væsentlige markedsandele inden for de næste 5 |
|
|
Hej alle sammen her på saxo debatten
Jeg tror, at dette emne er et udstrakt debatemne, som mange har gjort sig overvejelser omkring. Jeg må erkende, at jeg er enig med Per. Jeg fik samme tilbud før min første bogs udgivelse af Forlaget Mellemgaard. Her skulle jeg betale 10.000-15.000. Jeg fik efterfølgende talt med forlaget, de er flinke nok. Det er ikke fordi, at de vil snyde nogen som helst, men sandheden er bare stadig den, at jeg finder det mærkeligt og underligt, at man skulle betale for at få sin bog udgivet. Jeg valgte ikke at gøre det, jeg valgte at udgive min bog selv med hjælp fra familie og venner som finansieringskilder og rådgivere. Heldigvis, når forlagene ikke længere er meget åbne for nye fantasy-bøger og unge/spirende forfattere, har den moderne verden givet os et nyt håb. Muligheden for selv at udgive sine bøger eller at gøre det elektronisk. Idag kan vi få en bog trykt, leveret og solgt uden hjælp fra forlagene. Distributionen kan man klare ved at kontakte de seperate butikker eller få sin bog i medierne. For mig kommer det hele ned til, om man tror på sin bog eller ej. Tror man på sine evner og på sin kunnen? Hvis ja, så sats på din bog. For kunderne og læserne er ligeglade om de køber en god bog fra et forlag eller fra en selvudgivende forfatter, bare så længe bogen ligger i en boghandler, kan købes på nettet eller har fået et godt ry gennem medier osv. Man skal samle et hold. Snak med den lokale boghandler. Find et familiemedlem som kan finansiere, snak med en bekendt som kan læse korrektur. Find en familiemedlem/ven/bekendt/vens ven som kan køre rundt med bogen til boghandlerne og find en, der kan kontakte forskellige medier. Som jeg sagde, folk der læser en god bog, vil sige at det er en god bog. Uanset om den kommer fra et forlag eller selvudgivende forfatter. Jeg var 17 år, da mit team (som jeg kalder dem) og jeg udgav min fantasybog på vores ukendte, lille forlag, uden distributionskanaler og uden, at nogen kendte mig som forfatter. Indtil videre har den bog solgt mellem 900-1100 stk. Jeg fortæller andre forfatterspirer denne historie for at indgive jer håb. Når man har skrevet sin bog færdig, er man blændet af lysten til at udgive den. Hvis man brænder for det og tror på sit værk, vil jeg sige, at man skal gøre det selv. Eller find nogen der har lyst til at hjælpe en. Håber dette kan hjælpe jer. Og når man så har bevist sit værd på markedet som forfatter, skal forlagene nok ombestemme sig. Det tror jeg på. Men at betale for at få sin bog udgivet... Ja, jeg synes altså, at det lyder helt forkert og uden ret. Man skal ikke tro på, at det kun er forlagene, der kan udgive bøger. Man kan selv og med hjælp fra andre. |
|
|
Hej Thortide,
Selv om jeg er af den type, der holder fast i sine holdninger, uanset om andre er enige eller ej (medmindre der selvfølgelig er gode argumenter for at ændre dem) så er jeg da glad for, at jeg ikke står alene med min grundlæggende holdning til det her spørgsmål. Og jeg vil da også gerne understrege, at jeg bestemt heller ikke tror, forlagene er ude på at snyde folk! Som før nævnt, mener jeg snarere, det handler om en manglende evne til at omstille sig til nye tider og nye priser. Her går forlagene nærmest i panik og bliver handlingslammede og så laver de sådan nogle underlige konstruktioner, hvor leverandøren af varen pludselig skal have penge op af lommen uden at få en større andel af overskuddet... Jeg kunne iøvrigt godt tænke mig at spørge lidt mere ind til din udgivelse, så hvis du har lyst til at dele din viden, må du meget gerne sende mig en mail: perholbo@gmail.com mvh. Per |
|
|
Hej Thortide.
Du får det til at lyde så let, så man får lyst til at gå i gang lige med det sammen...men sådan som jeg husker det, har du fået en masse hjælp fra folk omkring dig. jeg vil også gerne vide en masse mere om hvordan du har gjort i praksis, går stadig og summer på Siestas tilbud....mange,mange penge. kunne vi evt tale sammen pr. tlf eller in real live en dag? v.h. Blessing. måske du kunne invitere alle os videnslystne til at komme forbi til et lille konsulentmøde? |
|
|
Hej Blessing
Det er ikke let, aldrig let. Og jeg selv en forfatterspirer, som jeg vil kalde mig. Ja, jeg fik hjælp fra mange folk (4-5 stk), men det var også det, jeg skrev i debatten. Man skal ikke stå alene, I skal ud og finde nogen, der kan hjælpe. Derfor kan jeg heller ikke fortælle jer fuldt ud, hvad jeg har gjort i praksis. Jeg fik samlet en far og en ven, som ville udgive min bog. Jeg fik samlet en boghandler fra min by, som ønskede at hjælpe vores projekt. Jeg fik samlet en bekendt fra biblioteket som hjælp med anmeldelser osv. Jeg fik samlet en af mine mors venner til at stå for medierne osv, fordi han havde gammel erfaring med journalister. Jeg tror personligt, at man har mange flere omkring sig, der kan hjælpe en, end man tror. Hvis i havde spurgt mig før min udgivelse, så ville jeg have sagt, hvem kunne hjælpe mig i min omgangskreds? Og så lige pludselig, når jeg kiggede mig omkring, så var der faktisk en pæn flok af mennesker, som ønskede at være med i et spændende bogprojekt, fordi de jo syntes, at min bog var god. Praksis: Find et trykkeri der kan udgive din bog (her kan du godt få brug for sponsorer, invester - de findes overalt i banker, venner, bekendte, legater osv) og så skal du have et sted, hvor bøgerne kan stå. SÅ skal du i medierne, skriv til journalister og evt. nyhederne og TV2 og TVSyd. Det gjorde jeg, og de tog min bog ind til en udsendelse. Herefter kører man rundt til boghandlerne og spørger dem, om de vil have din bog. Du skal ikke spørge bogkæderne, da de er nogle "hårde hunde", men spørg i stedet direkte hos boghandlerne. Herefter vil læserne/kunderne, hvis din bog er kommet ud i medierne, jo spørge efter bøgerne, og så kommer resten løbende af sig selv. Forsiden er også vigtig. Meget vigtig. Det fanger deres opmærksomhed. Man kan ikke gøre alt dette her alene, som jeg skrev tidligere. Det er umuligt. Der findes en masse bestseller forfattere og mennesker der holder foredrag om, hvordan man skaber succes om sin bog og udgiver den selv fx Brendon Burchard venlig hilsen Thortide |
|
|
Hej alle igen
Jeg kan måske hjælpe med et par ting ekstra igen. Jeg fandt lige det her: http://politiken.dk/kultur/tvogradio/ECE1239253/e-bogsforfatter-tjener-millioner-uden-forlag/ Det er et link til, hvor godt det kan gå, hvis du først udgiver din bog på ebog. Jeg er sikker på, at hvis jeg havde vidst, at man kunne gøre dette ved min første bog, så havde jeg gjort det. Der er også små fantasy forlag som Ørnens Forlag og det nye, magiske forlag Kandor Håber det kunne hjælpe og indgive jer lidt mod. |
|
|
hm...fantastisk information man kan hente her...og mod til at fortsætte.....
er nu mindre bange for at gøre det selv..tror jeg...og klart, at jeg ikke synes, at forlaget skal score gevinsten for mit arbejde...jeg har sidder i 1 1/2 år og skrevet og grublet og rettet m.m. har fået fornyet mod...tusind tak begge to... v.h. bayard |
|
|
Hvilket forlag ville evt. være interesseret i en thriller/mystik bog som jeg er ved at skrive?
Jeg er dog først lige begyndt at skrive, men det kunne være interessant at vide, hvis jeg nu vil vælge at sende den til nogen. |
|
|
hej Pia.
Prøv at læse hele den her række af spørgsmål igennem, så vil du kunne se, at vi alle er i tvivl, men der er rigtig mange gode foreslag.....og som flere har skrevet...bare skriv løs, og lad være med at have fokus på, at din bog skal udgives. Det er en laaaaang proces.......også når bogen er færdig...så du må væbne dig med tålmodighed og skrive løs......prøv at kigge på de link om den amerikanske pige, som har lagt alle sine bøger ud som e-bøger...og faktisk nu er blevet millionær....ok...i USA kan alt ske. Ellers kan jeg forslå, at du finder alle de forlag du kan, går ind på deres hjemmesider og ser, hvad de ønsker af et manuskript. Så må du slavisk sende det ind, til et forlag af gangen...det går der mange måneder med....eller du kan gøre som Thorhide her....udgive selv..... men nyd dine skriverier, og læg tankerne om udgivelse lidt væk..... som Kim Fupz Aakeson skriver i sine ti bud til kommende forfattere...hvis man skal , så skal man , så skriv for heldeve alt det du har lyst til at komme ud med( lettere omformuleret held og lykke med det |
|
|
Hej.
Jeg er tolv år, og igang med min første rigtige bog.. Jeg har fundet på handlingen, og folk siger jeg skriver meget modent af min alder.. Jeg har nu også haft et Svært liv, og oplevet mange retsager.. Men det her handler jo ikke om Fortiden.. Jeg er meget fasineret af det overnaturlige.. Bogen jeg er igang med, Handler om den 16 årige Cassandra Thalia Ceder, hvis mor lige har giftet sig igen.. Som følge deraf, flytter Thalia fra Sacramenzo, Californien, til, sin far i et lille Hus i Port Angeles, Washington, Olympic Peninsula.. Thalia og faderen Charlie flytter fra den lille by Gafler - Forks.. Her bliver hun langsomt en del af det overnaturlige, og finder ud af at hun selv har evner. Jeg har tænkt mig at gøre det til en serie på flere bøger.. men jeg tager det som det kommer.. Udgivelse er endnu ikke i min opmærksomhed.. Lucca Emilia Strunch Hansen.. Lucca .. |
|
|
Flytter til ikke fra ^^
|
|
|
Hej Lucca.
Dejligt for dig, at du har evnen til leg med ordene. Har du oplevede en masse triste ting, kan skrivning også være en god måde af få det ud og derefter væk. når man skriver bestemmer man jo over personerne og handlingen, hvilket man ikke gør i det virkelige liv. Skrivning kan give stor glæde og overskud til at klare det virkelige liv. Bare skriv... og en dag når du, og dine tekster er modne, får du måske udgivet noget. Sommer hilsen til dig. Ps. darklight er overtaget af et andet firma, så måske i skulle prøve det. Hilsen sommer 13. |
|
|
Et lille tip til alle, er at der er udkommet en bog om gode råd til nye forfattere. Der skulle stå nogle gode tips. Prøv at google den
|
|
|
Hej igen...
Jeg har sådan oplevet..mange ubehagelige ting. På mine tolv år, har Jeg flyttet 28 gange.. min mor har en psykisk sygdom der gør at hun bliver ved at lyve og lyve og sa tror hun så løgnene selv.. Mine forældre har hele mit liv, haft kontakt til statsforvaltningen og min mor har selvfølgelig løget sig gennem med en masse usande forklaringer: Årh, jeg har ikke gjort noget, jeg er bare en sød uskyldig kvinde som har fire børn.. hun påstår også at Jeg fs sexuelt misbrugt af mim far, endnu en løgn.. hun har på du tidspunkt sagt til mig og min ældste lillebror; Nogle gange hader jeg jeg så meget at jeg får lyst til at slå jeg ihjel..hun sagde det i vrede men alligevel, sådan noget siger man ikke til sime børn! Hun har sagt noget lignende til min ældste halvlillesøsken Benjamin på fire; Vis du ikke stopper med at græde. Nu! så æder jeg dig..også hvor hun mente det.. Mig og Zilas bor nu hos vores far sa Fyn, og Vores mindre søskende, Benjamin og Lila, bor med vores mor i København. Der ser de også deres far.. Der er så mange ting om mit liv, at jeg ikke har tal så det.. Men lad fortiden være fortid... Tak for hilsnen.. Må i alle sammen da held med jeres drømme ^^ Lesh: Lucca.. |
|
|
.3
|
|
|
Til Sommer13 og andre interesseret.
Forlaget Mellemgaard er som sådan et udemærket forlag, men man skal være klar til at gøre meget selv. Jeg kan forstå, at de er begyndt at kræve temmelig høje gebyrer for at udgive hos dem. Man skal være klar over, at boghandlerene kun tager bøger hjem som de er sikre på at kunne sælge eller bytte til andre bøger hos forlagene. Da Mellemgaard er et lille forlag har de ikke mange bøger at bytte med. Det gør at mange boghandlere undgår deres bøger. Man skal selv huske at tilmelde sig bibliotekspengene, da det ikke er en selvfølge, at de gør det. Jeg har været på kursus hos et par erfarende forfattere, som fortæller, at forlaget Mellemgaard har et dårligt ry blandt håbefulde forfattere som mange af os, der skriver herinde. Jeg håber, at det ikke er så slemt, som de fremstillede det. Selv er jeg på udkig efter et forlag i øjeblikket. Har mit manuskript uden hos ét forlag for tiden. Hvis de ikke er interesseret, så overvejer jeg at prøve kræfter med PoD. Det tiltaler mig, at der er alm. bøger, e-bøger og oversatte bøger med i én udgivelse. Tror, at min nyeste bog vil egne sig godt som e-bog. Det er et nyt marked, som er på vej frem, men jeg vil ikke undvære det gode gamle bogformat - bogen, som kan stå på hylden. Er der nogen som har erfaringer med billedkvaliteten på disse PoD-bøger? |
|
|
Ja, altså, hvis jeg skulle give et godt råd, så ville det være, at man skal holde sig langt væk fra forlag, der forlanger penge for at udgive ens bog, for så tyder det på, at forlaget ikke beskæftiger sig med, hvad de kan sælge til læseren, men derimod, hvad de kan sælge til forfatteren!
Hold jer endelig til de forlag, der udgiver jeres bog, fordi de tror på, at bogen kan sælge! Det kommer man altså længst med. Og så er det altid en god idé et gøre sig klart, at når det gælder eBøger, så skal man forvente at gøre al marketingsarbejdet selv - til gengæld betaler det sig også i isdste ende, såfremt man udgiver bøgerne selv, dvs. udne om forlagene... mvh. Per Holbo |
|
|
Hej.
Kan fortælle at Darklight er lukket og slukket. Men at et nyt forlag Printxpress har overtaget de fleste forfattere og er udkommet med deres første bøger. Med hensyn til biblioteks penge, ja så tilmelder man sig når ens første bog bliver købt af bibliotekerne. De næste bøger sker det af sig selv, igen, hvis de da kommer på bibliotekerne. Saxo udgiver jo også E-bøger gratis. Overvejede selv den vej, men fik skrevet kontrakt med Printxpress på alle mine tre bøger. Men når den første bog bliver fri om et år, gør jeg det helt sikkert. Hilsen Sommer 13 |
|
|
Hej Sommer13.
Det er fantastisk flot at du har fået udgivet 3 bøger. Hvordan har du båret dig ad med det? Har du haft noget hjælp fra nogen? Synes man bliver forvirret af alle de tilbud der er om selv at udgive sin bog men synes også at 50000 kr er mange penge til Siesta for hele deres udgivelsespakke v.h. Bayar |
|
|
Hej Sommer13.
Det er fantastisk flot at du har fået udgivet 3 bøger. Hvordan har du båret dig ad med det? Har du haft noget hjælp fra nogen? Synes man bliver forvirret af alle de tilbud der er om selv at udgive sin bog men synes også at 50000 kr er mange penge til Siesta for hele deres udgivelsespakke v.h. Bayar |
|
|
Jeg har fået stor hjælp af min forlægger Susanne jespersen. Hun arbejder sammen med Printxpress nu. Hendes firma hedder Writers Aid og hun læser korrektur. Hun er super god til at give ris, hvilket man jo lærer en masse af. Jeg tror ikke, mine bøger var kommet ud uden hendes hjælp.
Pøj pøj med alle jeres bøger. Hilsen Sommer13 |
|
|
Her er der mulighed for at læse om processen omkring arbejdet med udgivelse af en bog. Mette Julin er en forfatter "fra gaden" som fik sin førte bog (Sandheder & Løgne) udgivet på Tellerup. Efter den, kom der en fortsættelse. Det kan måske være af interesse.
http://mettejulin.blogspot.dk/ |
|
|
Hej alle, det her spørgsmål er ikke omkring en bog, men derimod om en musical. Ved I hvem man skal kontakte hvis man godt kunne tænkte sig at "udgive" en musical? Den er ikke helt færdig endnu, men jeg skriver på en moderne musical, hvor alle nummerne allerede findes. På forhånd tak
|
|
|
Hej alle,
jeg have for 1½ års tid siden skrevet en kort start på evt. en kommende bog. Jeg havde skrevet ca. 3170 ord og derefter kom jeg fra det igen. Men her for ikke så længe siden havde jeg termin (9. klasse) og da jeg fik min dansk stil tilbage (med 10 pil op og 10) lod jeg min veninde læse den og hun sagde at den var god. Hun er godt nok fra udlandet, men hun mente at det virkede professionelt. Jeg lod hende derefter læse de 6 sider som jeg havde glemt i 1½ år og hun mente, at det havde potentiale. Nu har jeg fået skrivelysten tilbage, fordi jeg tror, jeg kan. Det har både min veninde og min dansklærer givet udtryk for. Jeg har læst hele dette lange emne igennem over de sidste par dage og er blevet mere og mere opsat på at lave det til en rigtig bog - bare som et lille projekt for mig selv. Det er nok noget fantasy, så som der tidligere stod i denne lange smøre af beskeder, skulle bogen nok planlægges. Problemet er bare, at jeg ikke gider at planlægge noget som helst - jeg kan meget bedre lide at lade det komme til mig og strømme ud igennem mine fingre, hen over tasterne og ind på dokumentet. Synes I, jeg skal tage mig sammen og planlægge et plot (jeg kunne jo evt. skitsere det, da jeg også elsker at tegne) eller skal jeg bare lade det strømme ud? Måske skrive nogle scener, som jeg allerede har i hovedet, og så derefter forbinde dem med hinanden? Jeg vil gerne høre mere erfarne/modne meninger! |
|
|
Vi har alle forskellige måder at arbejde på. Hvis du få den bedste tekst ved at gøre det spontant, så synes jeg bare at du skal gør det sådan. Nogle gange kan man have et hav af små sedler med kapitler på, men det gør ikke noget bare at du formår at få det samlet til én historie, hvor der er en rød tråd. Når det er lykkes dig at få det samlet til en novelle/roman eller hvad du nu har tænkt dig er det vigtigt at få nogen til at læse den igennem for dig - kritisk korrektur er vigtig!
Du kan så vælge at udgive den gennem Saxo, hvor det er gratis eller forsøg dig hos forlagene, hvor de har et kundegrundlag og kommer ud i boghandlerne. God arbejdslyst. Skulle du gå i stå undervejs, så fortvivl ikke - det har været en god læreproces. Men tro på det, måske tager det en måned at gøre den færdig måske et helt liv - det er op til dig. |
|
|
Hej alle forfatter-spirer. mangler i en fantastisk illustrator til jeres fantasy bøger? Så prøv at kigge på Niacondra s hjemmeside. han er sindsyg god til at tegne og utroligt rar at arbejde sammen med. Amatør, men mega dygtig.
Så nu varer det nok ikke så meget længere før der sker noget på udgivelsesfronten her...jeg vælger at gøre det selv, og så må vi se, hvad der sker. Om den sælger eller ej. det har været en laaaang proces...så giv aldrig op. blessing |
|
|
ps...er det gratis at udgive hos Saxo?????fortæl noget mere, tak
|
|
|
Jeg henviser til denne side: https://publish.saxo.com/
Jeg har nu læst på den to gange og begge gange nået frem til, at det vist ikke helt er det som jeg søger. Jeg er mere lun på ideen om at benytte www.bod.dk/printondemand Der kan man udgive for 500 kr, hvis man selv kan sætte det hele op f.eks. i deres easybook. Jeg har siddet og leget med det og synes at det er forholdsvis nemt at arbejde med. Efter udgivelse koster det 19 kr/månede at have den på lager. Den udkommer i almindelig bog og ebog samtidig. Denne metode overvejer til den ene af mine bøger, men kun hvis der ikke er et forlag som tager den ind. Man får ISBN-nummer og lignende med i prisen. Jeg har lige fået optaget et manuskript hos et forlag og er ved at skrive kontrakt med dem. Jeg tror, at det er det 9. forlag, som jeg har sendt til. Har flere steder fået positive kommentarer på det, men de har enten ikke haft råd til at udgive det eller ikke troet på, at det kunne løbe rundt økonomisk. Jeg må skyde nogle penge i det, men det er fondsmidler, så det er bogens penge ikke mine. Tilgengæld har jeg fået tilbudt en fornuftig procentdel i honora. Jeg synes, at det med forfatterhonoraerne er en faldgruppe i disse år. Har fået tilbudt en kontrakt på en anden bog, hvor jeg simpelthen syntes, at honoraet var for lavt. Jeg mistede kontrakten, men jeg må kunne mærke, at det er rigtigt og det syntes jeg ikke, at det honora var! Jeg har en bog ude, en på vej og en som venter på svar. Har I drømmen så tro på den og kæmp for det. Det tager tid, men hvor er det fedt, når det så endelig lykkes. God arbejdslyst. |
|
|
Tusind tak for din respons, den går ikke til spilde!
Jeg blev lynhurtigt utålmodig ang. at få et svar, selv om jeg godt vidste, at det ville tage sin tid. Jeg ventede nogle dage og gik så i gang med at planlægge - hold da helt op, hvor det dog sætter lys på tingene! Det står meget mere klart for mig, hvad der nogenlunde skal ske, hvordan de her væsner fungerer osv. Jeg har valgt at droppe det, jeg skrev for 1½ år siden - nu bruger jeg kun prologen, selv om den er blevet redigeret lidt, for at det bedre passer til den 'nye' historie. |
|
|
Det glæder mig, at det går godt med din proces. Super, at du har fået styr på de store træk i din handling og figure.
Det med at blive utålmodig kender jeg - pludselig skal der ske noget - der skal skrives. Det er sådan det fungere - man skal følge sin lyst så bliver det bedst. Pøj pøj med det. |
|
|
Hej.
Jeg er fotograf og ønsker at udgive en "flot" billedbog med 50-100 billeder samt ca. 10-20 siders tekst. Formatet skal være noget i retning af "liggende A4", idet de fleste billeder er i tværformat. Højkvalitetes farvebilleder, blankt papir. Den omhandler "en uddøende race" på Nørrebro. Det er svært at sige hvor mange den kan sælges til, men 1-2000 skulle der da nok kunne afsættes. Jeg er i fuld gang med at fotografere og skrive, men hvad gør jeg ? Erik |
|
|
Jeg er i fuld gang med at skrive og tegne en fortælling, der strækker sig over ca 100 år. Den skulle henvende sig til folk mellem 5 og 100 år. Jeg interviewer min far på snart 90 år. Han har en fantastisk hukommelse, og det er spændende at høre om hans liv også fra besættelsestiden, hvor han var med i modstandsbevægelsen. Han fortæller til sit oldebarn på 11 år. Fortællingen starter og slutter med billeder af den 90 årige i samtale med den 11 årige.De står/ sidder ved mindestenen ved Hvidsten kro. Tegningerne er farverige og fulde af handling, bliver understøttet af en strammere tekst.
Det er jo blevet in med tegneserier med indhold. Er der nogen derude, der kunne tænke sig, hvilket forlag, der kunne have interesse i at udgive den slags? |
|
|
Til Erik Daugaard.
Bøger med mange billeder koster - det kan få nogle forlag til at stejle. Hvis din bog er god, så fortvivl ikke. Jeg vil anbefale dig at gøre den så færdig, som det er muligt - få hjælp til at læse korrektur på din tekst - kritisk korrektur! Når alt er klart sender du det til et forlag. Sæt dig godt ind i, hvad der er forlagets primære udgivelser og hvad de ikke er interesseret i. Arkumenter for, hvorfor netop din bog bør udgives og til hvilken målgruppe. I mine øre lyder det som en bog du bør overveje at søge fondsmidler til, hvis den er dokumentarisk og fortæller en lokalhistorie. Disse fondsmidler kan hjælpe dig med at få den udgivet, da de kan hjælpe med at dække nogle af udgifterne til illustrationerne. Det er hårdt arbejde at søge legater, men dejlige at have, når er det, som kan blive det afgørende for at et forlag tør kaste sig ud i projektet. Alternativt kan du udgive selv, hvis du tror nok på sagen. Det kræver at du er god til at reklamere for din bog selv. Der finde mange gode "tråde" om dette emne rundt omkring. Husk at være kritisk/selvkritisk, når du læser de råd der gives - vi har alle forskellige forudsætninger inden vi sender tekster til forlagene. Min første bog blev udgivet uden at jeg skulle betale for det - den kommende er der en sum legatmidler med til dækning af udgifter til illustrationer, men det var forudset, så det er intet problem for mig - jeg har modtaget tilbud som var værre! God fornøjelse. Til Jenny. Jeg har ingen erfaring med tegneserier, men holder selv af mange illustrationer og ved at det er en bekostelig adfærde. Jeg vil tror, at du kan prøve at søge dem som udgav Børnenes Danmarkshistorie (husker ikke den nøjagtige titel lige nu). Søg på bibliotek.dk eller hos saxo.dk og se hvilke bøger der dukker op, når du søger på tegneserier og historie. God fornøjelse det lyder ambisiøst, men også spændende. Også du vil måske have gavn af at søge legatmidler, da det er historieformidling. |
|
|
OK tak.
Mht. din kommentar til Jennys tegneserie: Er det Claus Deleuran´s Illustrerede Danmarkshistorie du henviser til ? Det var Politisk Revy der udgav den, men det første bind var vist på Ekstrabladet. |
|
|
Jeg er lidt i tvivl om det der bod. Jeg har været inde og se på det. Jeg vil bare gerne være sikker på hvad jeg laver.
Casper |
Ny besked |
|
|
For at skrive en ny besked bedes du logge ind eller oprette dig som bruger. Det er nemt og gratis og tager under 1 minut.
|
|